V dnešnej rýchlej dobe sa určite viacerí z vás (samozrejme, vrátane mňa) stretávate s rôznymi termínmi, poznámkami, úlohami. Čo, kedy, kde a ako urobiť, zaplatiť, nakúpiť, kedy ísť k lekárovi, kedy kaderníčke. Pre mňa osobne je už nemysliteľné držať to všetko v pamäti.
V článku sa teda chcem pozrieť na to, ako si spravujem svoje „záväzky“ či termíny ja. Odporučím vám tiež stopercentne prístupné nástroje, ktoré denne využívam a ktoré aj vám určite pomôžu „upratať si“ v hlave.
Pevné termíny patria do kalendára
Udalosti, ktoré majú presne určený čas a dátum, si zapisujem do kalendára. Je to výhodné. Predstavte si, že vám zavolá kamarátka, či v piatok o 14:00 nevybehnete na kávu, alebo vás kamarát volá večer na pivo. Prípadne sa kolega pýta, či môžete mať v pondelok o 10:00 tú dlho odkladanú dôležitú poradu. Pokiaľ všetko nedržíte v hlave, ľahko sa vám môže stať, že sa s kamarátkou / kamarátom / kolegom dohodnete. No v piatok o 13:00 si spomeniete, že ste mali naplánovanú v tom istom čase kaderníčku, alebo ide večer futbalový zápas, ktorý ste chceli pozerať, no a v pondelok o 10:00 už máte lekára.
Preto všetky pracovné veci, osobné schôdzky, prehliadky u lekára, dokonca aj online hovory s pevne daným časom a dátumom si poctivo zapisujem do kalendára. Jednak na to nezabudnem, pretože si nastavím upozornenie, a jednak si nenaplánujem na ten istý čas viacero vecí naraz.
Používam kalendár od Googlu, pretože je úplne prístupný. Môžete si v ňom vytvoriť viacero typov zápiskov: udalosť, úlohu, pripomenutie alebo cieľ, ja ho však využívam len na udalosti. Ponúka niekoľko druhov zobrazení: deň, týždeň a mesiac. Viete si tak veľmi rýchlo skontrolovať, čo vás v danom časovom období čaká. Taktiež máte možnosť zriadiť si hneď niekoľko kalendárov (napríklad osobný a pracovný, narodeninový a podobne).
Kalendár je dostupný buď ako mobilná aplikácia, alebo cez prehliadač na stránke Calendar.google.com. No a pokiaľ využívate e-mail od Googlu (Gmail) cez prehliadač, nájdete ho aj v bočnom paneli. Všade, kde ste prihlásení so svojím Google účtom, máte kalendár pod kontrolou.
To, ako s Google kalendárom pracovať s čítačom obrazovky, sa dočítate v oficiálnom článku Google Supportu. Článok o tom vyšiel aj na Blindrevue, ale má už 5 rokov.
Pre niektorých môže byť dobrým riešením kalendár a e-mail v jednej aplikácii, ako to má vyriešené napríklad Microsoft Outlook v mobilnej aj desktopovej verzii. Aplikáciu som dlho používala na správu e-mailov, no na kalendár som si ja osobne nezvykla. Ale čo sa týka prístupnosti, nie je problém. Obidve alternatívy sú v slovenčine.
Kam s pripomienkami?
Úlohy či pripomienky bez pevne stanoveného času a termínu u mňa do kalendára nepatria. Typickým príkladom je predĺženie predplatného. Viete, kedy vyprší, je vám však úplne jedno, v akom čase ho zaplatíte. Len nemôžete zabudnúť, že to treba urobiť v ten daný deň.
Na takýto typ pripomienok využívam aplikáciu Microsoft To Do. Na podobnom princípe je založená aj aplikácia od Googlu s názvom Úlohy.
Obidve sú stopercentne prístupné a v slovenčine. Microsoft To Do má možno miernu výhodu, že existuje aj vo verzii pre počítače. No aj Google Úlohy nájdete v Gmaili v pravom paneli spolu s ostatnými aplikáciami, a tak si pripomienku zapíšete bez toho, aby ste museli otvoriť ďalšiu aplikáciu.
Do obidvoch je potrebné sa prihlásiť kvôli synchronizácii. V Microsoft To Do s kontom od Microsoftu (napríklad s prihlasovacími údajmi do Skype) a v Google Úlohách využijete svoj účet na Gmaili.
Do oboch zapisujete pripomienky, ku ktorým môžete pridať dátum dokončenia a upozornenie. Jedna aj druhá ponúkajú možnosť triediť úlohy do zoznamov. Microsoft To Do ide dokonca ešte ďalej a môžete si tu vytvoriť aj skupinu zoznamov. To by sa dalo využiť napríklad pri projektoch, kde každý člen tímu má na starosti jednu časť. Skupiny a jednotlivé zoznamy totiž môžete zdieľať aj s inými ľuďmi, pokiaľ majú konto u Microsoftu. V Google Úlohách som túto funkciu nenašla.
Google Úlohy sú jednoduchšie, osobnejšie. Microsoft To Do ponúkajú viac funkcií využiteľných aj v práci.
A čo s poznámkami?
Poznámka je hocičo, čo nemá pevný dátum a čas, môže mať len dočasný charakter (telefónne číslo, kým ho neuložím do kontaktov, inšpirácia na darček) alebo trvalý charakter (výpisky z inšpiratívnej knihy, poznámky z kurzu, odkaz na zaujímavý web, recept a podobne).
Možností, ako ľudia pristupujú k písaniu poznámok, je veľa. Niektorí uprednostňujú papier, iní Poznámkový blok v počítači. Ďalší zasa preferujú rôzne aplikácie. Medzi našincami som sa stretla aj so zapisovaním si poznámok na stroji / Pražskej tabuľke v Braillovom písme.
Je úplne jedno, ako si budete poznámky zapisovať, ak:
- viete, že ich v prípade potreby nájdete,
- nepotrebujete ich mať stále pri sebe,
- máte po ruke nástroj, ako si v prípade nutnosti poznámku urobíte,
- zapisujete ich na jedno miesto.
Ja používam aplikáciu Google Keep na kratšie, dočasné alebo jednoduchšie poznámky. Je stopercentne prístupná a ponúka mi presne tie možnosti, ktoré potrebujem. Funguje na princípe Post-It lístkov, každá poznámka teda vyzerá ako známy lepiaci papierik. Je možné ich zobrazovať v jednom alebo dvoch stĺpcoch, presúvať podľa potreby, mazať alebo archivovať.
Okrem textovej poznámky si môžete nahrať hlasovú úlohu, vytvoriť zoznam so začiarkavacími políčkami pre vybavenie jednotlivých krokov, pridať k poznámke fotografiu a tak ďalej.
Na komplexnejšie poznámky, ktoré chcem mať prípadne aj poprepájané medzi sebou, využívam Simplenote. Je prístupná, jednoduchá a synchronizovaná medzi všetkými zariadeniami. Pomocou značkovacieho jazyka Markdown poznámky bez problémov naformátujete.
Ak vám nezáleží na synchronizácii a používate čítač obrazovky NVDA, môžem odporúčať aj doplnok Quick Notetaker. Klávesovou skratkou vyvoláte jednoduchý poznámkový blok, nech ste kdekoľvek – v akomkoľvek okne ktorejkoľvek aplikácie. Recenziu si môžete prečítať tu.
Kľúčová je jednotnosť
Spomenula som niekoľko alternatív kalendárov, To Do či poznámkových aplikácií. Ono ani nie je až tak podstatné, akým spôsobom budete termíny, pripomienky a poznámky zapisovať, ak to bude vždy to isté miesto. Nie je nič horšie, ako keď sa rozhodnete skúšať viacero vecí naraz.
Vybrali ste si kalendár od Googlu? Zapisujte termíny tam. Láka vás stolový papierový kalendár alebo diár? Nech sa páči. Ale nepoužívajte obidva súčasne.
Začali ste poznámky zapisovať do zošita alebo na stroji v Braillovom písme? Či do poznámok v Braillovskom riadku a vyhovuje vám to? Nemeňte to. Ak vás niektorá z aplikácií zaujala, vyberte si jednu a všetky poznámky zapisujte iba do nej.
Jednotnosť však neznamená miešať všetko dohromady. Aby ste vo veciach mali poriadok, skúste dodržať rozdelenie, ktoré som vyššie načrtla. Mne funguje výborne.
Záverečné zhrnutie
- Kalendár – pevne dané termíny s konkrétnym dátumom a časom (Google Kalendár, Microsoft Outlook),
- Pripomienky – úlohy bez pevne stanoveného času (Microsoft To Do, Google Úlohy),
- Poznámky – hocičo, čo si potrebujete zapísať bez času a dátumu splnenia (Google Keep, Simplenote, Quick Notetaker).
Dostupných alternatív nájdete mnoho. Otázkou však ostáva, či sú pre nás aj prístupné. Zhrnula som preto tie, s ktorými mám osobnú skúsenosť. Alebo o ktorých viem, že sú použiteľné aj pre ľudí so zrakovým znevýhodnením.
Ak máte iné metódy, aplikácie, programy, ktoré používate, sem s nimi. Píšte buď do komentárov pod článkom, alebo na Facebooku a Twitteri. Využiť môžete aj e-mail. No a 11 z desiatich ľudí odporúča odoberať newsletter.