Kategórie
Návody Software

Ako si kúpiť lístok na vlak so screenreaderom?

dnešnom článku si povieme, ako si kúpiť lístok na vlak prostredníctvom internetu a mobilnej aplikácie Ideme vlakom. Používam prehliadač Google Chrome v najnovšej verzii a odčítač obrazovky NVDA. Postup cez aplikáciu platí pre mobilné telefóny s Androidom a screenreaderom TalkBack 9.1.

 

Ako kúpiť lístok cez internet

 

  1. Prostredníctvom vyhľadávača (napríklad Google) vyhľadajte frázu Kúpiť lístok ZSSK. Ako prvý výsledok sa zobrazí Cestovné lístky Železničná spoločnosť Slovensko, ten aktivujte.
  2. Písmenom G sa na stránke presuňte na Nákup lístka na vlak a potvrďte.
  3. Ocitnete sa na stránke pre vyhľadanie spojenia. Tu do príslušných editačných polí zapíšete Odkiaľ a Kam. Po editačných poliach sa presúvate písmenom E. Ak plánujete cestovať v ten deň, kedy si kupujete lístok, editačné pole Dátum môžete preskočiť. Ak potrebujete lístok na iný deň, medzerníkom aktivujte nepopísané tlačidlo pod príslušným editačným poľom. Objaví sa tabuľka s kalendárom pre výber dátumu. Na ňu sa presuniete písmenom T. Šípkami vyberte príslušný deň v mesiaci a výber potvrďte Enterom.
  4. Po aktivovaní záložky Viac možností trasy si pomocou začiarkavacích polí (medzi ktorými sa pohybujete písmenkom X), môžete zvoliť či chcete priame spojenie, alebo Prejsť cez. Do tohto poľa potom napíšete mesto / obec, kadiaľ potrebujete prechádzať.
  5. Po zadaní všetkých údajov sa písmenkom B presuniete na tlačidlo Vyhľadať spojenie, ktoré aktivujete Enterom.
  6. Následne si vyberáte spoj, ktorým chcete cestovať. Tie sú každý v samostatnej tabuľke, takže po nich môžete skákať písmenom T. V tabuľke vidíte čas odchodu a príchodu, vzdialenosť a podobne.
  7. Na vybratom spoji stlačíte Enter a buď písmenkom K, alebo cez vyhľadávanie na stránke NVDA+CTRL+F, vyhľadáte odkaz Kúpiť lístok. Ten aktivujete.
  8. Dostanete sa na obrazovku, kde si volíte, či cestujete ako jednotlivec / skupina a či kupujete lístok pre dospelého, dieťa, dôchodcu a iné a na akú zľavu máte nárok. Obidve ponuky aktivujete Enterom a šípkami vyberiete príslušnú zľavu, ktorú tiež potvrdzujete Enterom. Ak máte nárok na bezplatnú dopravu, začiarknete príslušné začiarkavacie pole.
  9. Aktivujete odkaz Pokračovať a na druhej obrazovke si vyberáte triedu a či chcete miestenku alebo nie. Výber konkrétneho miesta nebol prístupný.
  10. Zasa odkaz Pokračovať a ocitnete sa v Košíku. Tu nájdete lístok odkiaľ kam, cenu a tlačidlo Odstrániť. Ak ste si istí, že lístok je v poriadku, dáte znova odkaz Pokračovať.
  11. Presunie vás to na obrazovku Osobné údaje – tu do jednotlivých editačných polí zadáte e-mail, Krstné meno, Priezvisko a ak máte nárok na bezplatnú prepravu, aj číslo preukazu pre dôchodcu do 62 rokov. Po editačných poliach skáčete písmenkom E.
  12. Zasa odkaz Pokračovať a na ďalšej obrazovke si prostredníctvom prepínačov volíte spôsob platby. Takisto je potrebné začiarknuť súhlas s obchodnými podmienkami. Po prepínačoch sa presúvate písmenom R, po začiarkavacích poliach písmenom X.
  13. Posledný raz zvolíte odkaz Pokračovať a dostanete sa na kontrolu údajov. Ak je všetko OK, aktivujete tlačidlo Zaplatiť. Ak máte nárok na bezplatnú dopravu, všetko je hotové. Ak platíte, tak sa dostanete na zvolený spôsob platby. Lístok vám príde e-mailom.

 

Aplikácia Ideme vlakom

 

Vyvíja ju Železničná spoločnosť Slovensko. Stiahnete a nainštalujete ju štandardne z Obchodu Play. Ako som spomínala, platí to pre mobilné telefóny so systémom Android.

 

Prostredie

 

Aplikácia sa skladá z troch kariet či záložiek:

 

  • Vyhľadávanie – tu vyhľadávate spoj,
  • Odchody – na tejto záložke si môžete podľa stanice a času vyhľadať všetky spoje,
  • Aktuality – sem zrejme ZSSK uverejňuje správy. V čase písania tohto článku som tam nenašla nič.

 

Okrem toho vľavo hore nájdete tlačidlo Otvoriť navigačný panel. Po jeho potvrdení sa dostanete do ponuky, ktorá obsahuje:

 

  • Aktuálne cesty,
  • Históriu ciest – aby ste nemuseli opakovane vyhľadávať spojenie,
  • Nákupný košík,
  • Vytvorenie konta – prihlásenie sa buď s kontom ZSSK, alebo vytvorenie lokálneho profilu,
  • Nastavenia – tu sú len obchodné podmienky,
  • O aplikácii

 

Vytvorenie lokálneho profilu

 

Ak si vytvoríte lokálny profil, umožní vám to pohodlnejšie nakupovať lístky. Nebudete tak musieť dokola vypĺňať o vás tie isté informácie. Ako na to?

 

  1. Poklepte na tlačidlo Otvoriť navigačný panel (nachádza sa v ľavom hornom rohu).
  2. Tu švihaním nájdite Vytvorenie konta a potvrďte.
  3. Dostanete sa na obrazovku, kde sa môžete buď prihlásiť s kontom ZSSK, alebo si vytvoriť lokálny profil. Švihaním tak hľadajte až editačné pole Meno.
  4. Ste na začiatku formulára, kde vyplníte meno, priezvisko, e-mail. Po poklepaní na rozbaľovací zoznam si vyberiete príslušnú vekovú kategóriu a zľavu. Ak máte nárok na bezplatnú dopravu, do posledného poľa ešte zadáte číslo preukazu pre dôchodcu do 62 rokov. Ak ste platiaci, necháte ho prázdne.
  5. Potom už len potvrdíte Vytvoriť profil a je hotovo.

 

 

Ako si kúpiť lístok pomocou aplikácie Ideme vlakom

 

Budem predpokladať, že už ste si podľa predchádzajúceho postupu profil vytvorili. Ak si chcete teraz kúpiť lístok, postupujte takto:

 

  1. Nachádzate sa stále na karte Vyhľadávanie. Tá sa skladá z niekoľkých dobre popísaných editačných polí, pod ktorými sú nepopísané tlačidlá. Tu vyplňte polia Odkiaľ a kam. Stačí napísať pár písmen a zo zoznamu staníc švihaním a poklepaním vybrať tú správnu.
  2. Ak cestujete v deň, keď si kupujete lístok, môžete pole označené ako Dnes ignorovať. Ak potrebujete vybrať iný dátum, poklepte naň. Objaví sa kalendár. Švihaním sa presuňte na konkrétny deň a poklepaním ho označte. Pre uloženie voľby nájdite a aktivujte tlačidlo OK.
  3. Toto isté platí aj o editačnom poli Teraz, kde zadávate čas. Po poklepaní naň vyskočí dialóg, kde si môžete vybrať hodiny a minúty z dnes veľmi obľúbeného kruhového ciferníka. Máte ale možnosť zapísať čas aj cez klávesnicu po poklepaní na tlačidlo Ak chcete zadať čas, prepnite na textový režim vstupu. Tu už vpisujete čas do klasických editačných polí a voľbu potvrdíte tlačidlom OK.
  4. Ak chcete vyhľadať spojenia, musíte poklepať na neoznačené tlačidlo, čo môže trošku predstavovať lotériu, keďže je ich tam niekoľko. Ak nájdete to správne, objavia sa výsledky vyhľadávania.
  5. Zo zoznamu si švihaním vyberte spoj, ktorým chcete cestovať a poklepte naň. Dostanete sa akoby do objednávkového formulára, kde nájdete vybraný spoj, dátum, čas, odkiaľ a kam. Takisto tu už budú predvyplnené vaše údaje z profilu. Ak potrebujete pridať cestujúceho, urobíte tak cez rovnomenné tlačidlo. Ak nie, aktivujte prvok Ďalej.
  6. Na nasledujúcej obrazovke si vyberáte triedu a či potrebujete miestenku alebo nie. Potom znova aktivujete Ďalej.
  7. Na tretej obrazovke je zhrnutie cesty. Ak je všetko v poriadku, potvrdíte Vložiť do košíka.
  8. V košíku si môžete skontrolovať znova údaje a poklepete na Zaplatiť, následne odsúhlasíte obchodné podmienky.
  9. No a v poslednom kroku prebieha proces platby. Tu vypĺňate: číslo karty, platnosť do MM / RR, overovací kód.
  10. Po vyplnení údajov poklepete na tlačidlo Zaplatiť. Lístok budete mať uložený jednak ako QR kód v aplikácii, ale príde vám aj e-mailom.

 

Záver

 

Obidve metódy nákupu so sebou prinášajú aj neprístupnosti, s ktorými sa musí zákazník so zrakovým znevýhodnením vysporiadať. Z môjho pohľadu je ľahšie kupovať cez internetový prehliadač na počítači. Ale záleží na vás, čo preferujete.

Ak by ste potrebovali názornú ukážku, ako si kúpiť lístok, alebo máte otázku, či ste našli nepresnosť, ozvite sa. Buď do komentárov pod článkom, alebo píšte e-mailom. Sledujte ma a spojte sa so mnou aj na Facebooku a na sociálnej sieti Twitter.

Jedna odpoveď na “Ako si kúpiť lístok na vlak so screenreaderom?”

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.