Kategórie
Návody

Ako ovládnuť plnohodnotný Facebook s čítačom obrazovky

Meta oznámila, že vypína základné jednoduché zobrazenie Facebooku. Tým trošku hodila polená pod nohy používateľom so zrakovým znevýhodnením, pre ktorých bola táto forma jednoduchšia na ovládanie. Poďme sa preto pozrieť na to, ako sa dá pohybovať na štandardnom zobrazení Facebooku s čítačom obrazovky.

Popis platí najmä pre používateľov NVDA a testovala som ho v prehliadači Google Chrome. Pripomínam, že rozloženie sa môže kedykoľvek zmeniť a článok je platný pre november 2024.

Nebudem sa púšťať do popisu spravovania skupiny alebo stránky. Ak o taký návod budete mať záujem, napíšte.

Základná štruktúra webu

Asi nemusím pripomínať, že na web Facebooku sa dostanete po zadaní štandardnej webovej adresy facebook.com.

Skladá sa z niekoľkých oblastí, po ktorých sa pohybujete skratkou d dopredu a Shift+d dozadu. Je potrebné byť v prezeracom režime. Niektoré oblasti má prehodené, napríklad päta je nad hlavnou oblasťou, čo vytvára chybu v prístupnosti.

  • V hlavičke nájdete logo a vyhľadávacie pole, ktoré je zároveň aj zoznamovým rámikom / rozbaľovacím zoznamom. To je správne popísané a dostanete sa doň aj písmenom e na pohyb po editačných poliach alebo c po zoznamových rámikoch.
  • Facebook navigácia – tu sú odkazy ako Domov, Video, Marketplace, Skupiny a Hry.
  • Ovládacie prvky a nastavenia:
    • Tlačidlo Ponuka – prvý prvok oblasti – nájdete tu tipy na to, čo by ste mohli chcieť robiť na Facebooku – organizujte podujatia, Priatelia, Skupiny, Novinky, Kanály a tak ďalej. Po tlačidlách prechádzate písmenom b vpred a Shift+b dozadu. Kategórie sú oštýlované ako nadpisy druhej aj štvrtej úrovne, takže sa v nich môžete presúvať pomocou písmena h dopredu, Shift+h dozadu alebo číslami v hornom rade klávesnice bez Shiftu dopredu, so Shiftom dozadu. Tým, že majú dvojaké štýlovanie, vytvárajú vývojári opäť ďalší zbytočný nedostatok v prístupnosti. Z ponuky sa dostanete tlačidlom Esc.
    • Messenger – druhé tlačidlo v oblasti, tu hneď vidíte počet neprečítaných konverzácií – po rozkliknutí Medzerníkom sa Messenger zobrazí akoby v dialógu. V tabuľke vidíte konverzácie, nad ňou je vyhľadávacie editačné pole. V prvom stĺpci je meno četujúceho, v druhom tlačidlo Ponuka. Na tabuľku prejdete písmenom t a Medzi stĺpcami sa posúvate skratkou CTRL+Alt+šípky doprava a doľava. Náhľad zatvoríte klávesom Esc.
    • Odkaz upozornenia – po rozkliknutí sú oštýlované nadpisom prvej úrovne a nové a staršie nadpisom druhej úrovne. Takisto sú usporiadané v tabuľke, v ktorej prvom stĺpci vidíte samotné upozornenie, v druhom možnosti spravovania – tlačidlo s popisom Manage (názov účtu) notification settings. Je možné, že tlačidlá budú už v súčasnej dobe preložené. Ak na upozornení dáte Enter, presuniete sa na tú udalosť, na ktorú notifikácia upozorňuje. Z náhľadu upozornení vyjdete tlačidlom Esc.
    • Váš profil – opäť tlačidlo, ktoré otvorí možnosti spravovania profilu.
  • Skratky navigácia – niekoľko odkazov, kam by ste mohli podľa Facebooku chcieť ísť – profil, Priatelia, Video, Spomienky a tak ďalej. Okrem toho, že sú oštýlované nadpisom 2. úrovne, sú aj v zozname. Po zoznamoch prechádzate písmenom l dopredu, Shift+l dozadu. Pod tým je ešte sekcia Vaše skratky, ktorá je oveľa zaujímavejšia. Facebook tu zhromažďuje skupiny / stránky, kam najčastejšie chodíte. V mojom prípade sú to stránka a skupina Technológie bez zraku.
  • Info o obsahu – päta, ktorá na tomto mieste vôbec nemá čo robiť. V každom prípade sú tu odkazy, ktoré by ste v päte čakali – Ochrana súkromia, Podmienky, Reklama a tak ďalej.
  • Hlavná oblasť – tu je samotný obsah Facebooku – príspevky, príbehy – jednoducho to, prečo ste na Facebook vlastne prišli. K tomuto obsahu sa oveľa rýchlejšie dostanete, ak stlačíte číslo 1 v hornom rade klávesnice bez Shiftu, ktorým hneď prejdete na nadpis 1. úrovne Domov. Kategórie príspevkov sú oštýlované ako nadpis 3. úrovne (dostanete sa na ne číslom 3 v hornom rade klávesnice) a samotné príspevky nadpisom 4. úrovne.
  • Vytvoriť príspevok – oblasť začínajúca rovnomenným nadpisom 3. úrovne. Podrobne sa jej budem venovať v samostatnej podkapitole.
  • Príbehy – to isté – oblasť uvedená nadpisom, kde nájdete odkazy na jednotlivé príbehy.
  • Doplnkové info – bočný panel – niekoľko kategórií oštýlovaných nadpisom tretej úrovne ako Sponzorované, Vaše stránky a profily, Žiadosti o priateľstvo, Narodeniny, Kontakty a Skupinové čety.

Nový príspevok

Na to, aby ste sa dostali do editačného poľa pre nový príspevok, vyhľadáte tlačidlo Čo máte na mysli, názov účtu. Najrýchlejšie sa k nemu prepracujete pohybom po oblastiach. Potom, ako screen reader prečíta „Hlavná oblasť Vytvoriť príspevok“, písmenom b prejdete na spomínané tlačidlo a Enterom ho aktivujete.

Dostanete sa do editačného poľa, kde napíšete samotný text. Ak potom prechádzate v tejto sekcii Tabulátorom, uvidíte niekoľko doplnkových nastavení:

  • Zobraziť možnosti pozadia – tlačidlo, ktorým môžete pod text príspevku pridať farebné pozadie. Všetky farby čítač korektne oznamuje.
  • Emoji – tlačidlo, ktorým otvoríte ponuku smajlíkov, emotikonov a symbolov z dielne Facebooku.
  • Fotka / video – k otvorí možnosti pridávania fotiek a videí k príspevku.
  • Ďalej – prejdete do druhého kroku publikovania príspevku.

Pridávame fotografie a videá

Pridávanie fotografií a videí k príspevkom je trošku zložitejší, ale úplne prístupný proces. Pokiaľ pred publikovaním potrebujete obrázky popísať, môžete použiť aplikáciu Be My Eyes pre Windows.

  1. Stlačíte prepínacie tlačidlo Fotka/video.
  2. Vyhľadáte a aktivujete tlačidlo Pridať fotky/videá.
  3. Zo štandardného dialógu vyberiete fotku prípadne video. Pridávať môžete viacero fotiek naraz, ale bude to potom menšia komplikácia pri pridávaní alternatívneho popisu. Odporúčam preto postupovať po jednej fotke.
  4. Ak chcete fotografiu upravovať, čo kvôli alternatívnemu popisu chcete, stlačíte tlačidlo Edit. Pokiaľ ste sa pomýlili a potrebujete obrázok odstrániť, urobíte to tlačidlom Remove post attachment.
  5. Facebook ponúka niekoľko možností úpravy fotografií – orezať, otočiť (rotate), Označiť fotku, Text tool a ako posledný prvok Alternative text. Aktivujete ho, nájdete editačné pole (písmenom e dopredu, Shift+e dozadu) a napíšete popis obrázku. K fotografii ho pridáte tlačidlom Uložiť.
  6. Tlačidlom Pridať do vášho príspevku môžete ešte doplniť niekoľko možností – pocit alebo aktivitu, označiť ľudí, nahlásiť sa. Ak by ste nemali v príspevku fotky alebo prednahrané video, môžete začať točiť živé video. Je tiež možné dať sledujúcim na známosť, že oslavujete nejakú životnú udalosť.
  7. Nad konceptom príspevku ešte nájdete tlačidlo Upraviť súkromie, ktorým zvolíte, kto môže príspevok vidieť.
  8. Keď máte koncept pripravený vrátane všetkých dodatkov, stlačíte tlačidlo Ďalej. Dostanete sa do dialógu, kde určujete, pod akým účtom chcete príspevok zdieľať. Odporúčam pohyb Tabulátorom, pretože prvky sa pri pohybe pomocou rýchlej navigácie nezobrazia. Máte možnosť zdieľať ho buď pod svojim účtom, alebo ak spravujete stránku, uverejniť ho tam. Prípadne po začiarknutí obidvoch možností bude viditeľný tam aj tam.
  9. Proces dokončíte stlačením tlačidla Uverejniť.

Štruktúra príspevku a komentárov

Príspevok sa v novembri 2024 skladá z niekoľkých častí:

  • Nadpis a odkaz na časovej osi 4. úrovne, v skupinách a na stránke 3. úrovne – názov účtu, ktorý príspevok pridal. Ak používate na pohyb po nich písmeno h alebo príslušné číslo v hornom rade klávesnice, tak screen reader prečíta príspevok úplne celý, nielen úvodný nadpis. Keď odkaz aktivujete, dostanete sa do profilu prispievateľa.
  • Čas zverejnenia vo forme 4 h, 3 d.
  • Grafika s informáciou, s kým človek príspevok zdieľal (napr. Zdieľané s priatelia Michaely).
  • Tlačidlo Akcie pre tento príspevok – po jeho aktivovaní otvoríte ponuku možností vzťahujúcich sa k príspevku. Zavriete ju buď Enterom na niektorej z položiek, alebo tlačidlom Esc.
  • Odkaz Hide post – skryjete príspevok, takže sa nebude zobrazovať na vašej časovej osi.
  • Text príspevku, prípadne súvisiace fotografie a videá – je nutné ním prechádzať šípkami jedine v prípade, že potrebujete niečo overiť, alebo sa potrebujete ubezpečiť, že reagujete na správny príspevok.
  • Prvky z pohľadu screen readera pod príspevkom – tlačidlá Všetky reakcie, Komentáre, Páči sa mi to, Reagovať, Pridať komentár, Poslať, Poslať priateľom alebo pridať do vášho príbehu.

Komentujeme príspevok

Pod príspevkom sú zvyčajne komentáre štrukturované do konverzácií. Úplne najlepšie urobíte, ak ich rozkliknete všetky tlačidlom Komentáre. Facebook zobrazuje tie najrelevantnejšie, teda podľa jeho algorytmov najzaujímavejšie. Aby ste videli všetky, nájdete tlačidlo Najrelevantnejšie. To otvoríte Medzerníkom a z ponuky vyberiete a potvrdíte položku Všetky komentáre.

Tu nastáva naozaj veľký problém, pretože v nich nenájdete žiadne záchytné body. Jedna schodná cesta je pohybovať sa po odkazoch, pretože každý prispievateľ je samostatným odkazom.

Bohužiaľ, pridať komentár vyžaduje trošku cviku.

Keď chcete komentovať konkrétny príspevok, vypočujte si ho a potom sa ubezpečte, že ste našli tlačidlo Pridať komentár pod ním. Ak ste v štruktúre komentárov a chcete pridať odpoveď, pátrate po tlačidle Odpovedať. Spoznáte to tak, že sa v prvom prípade dostanete do prázdneho editačného poľa, v druhom prípade v ňom bude aj meno človeka, na ktorého reagujete.

Keď však dáte Medzerník na tlačidle komentáre, tiež sa dostanete do textového poľa. Postup je rovnaký, či komentujete príspevok na časovej osi, v skupine alebo na stránke.

Vyhľadávanie na Facebooku

Vyhľadávať na Facebooku môžete prakticky čokoľvek – skupiny, stránky, ľudí… Ako som už spomínala, vyhľadávacie pole je v skutočnosti editovateľný rozbaľovací zoznam. Takže sa doň dostanete jednak písmenom e a jednak c. Pripomínam, že je potrebné byť v prezeracom režime.

Dajme si úplne konkrétny príklad. Povedzme, že chcete nájsť skupiny pre nevidiacich ľudí.

  1. Do políčka teda zapíšete kľúčové slovo „nevidiaci“ a stlačíte Enter.
  2. Načítajú sa výsledky vyhľadávania začínajúce nadpisom 1. úrovne, a preto na ne prejdete buď písmenom h, alebo číslom 1 v hornom rade klávesnice bez Shiftu.
  3. Hneď pod ním nájdete filtre. Tu môžete zúžiť počet nájdených výsledkov. Máte na výber 10 kategórií vyhľadávania. Sú pekne zotriedené v zozname, nie je problém sa v nich zorientovať.
  4. Keďže hľadáte v našom príklade skupiny, vo filtri vyhľadáte príslušnú kategóriu a potvrdíte ju Enterom.
  5. Pod filtrami sú samotné nájdené výsledky, ktoré však nie sú nijako oštýlované. Takže prejdete za filtre znakom čiarka na klávesnici a návrhy si potom prezeráte najľahšie pohybom po odkazoch (písmenom k).

Podobne to bude so všetkými kategóriami alebo filtrami vyhľadávania. Ak necháte aktívny filter Všetko, uvidíte každý výskyt slova „nevidiaci“, ktorý bol Facebook schopný nájsť.

Skupiny a stránky

Povedzme, že sa chcete pridať do skupiny „Technológie bez zraku“. Podľa predchádzajúceho návodu teda vyhľadáte jej plný názov a pod filtrami by sa mala objaviť. Pre pridanie potvrdíte jednoducho tlačidlo Pridať sa do skupiny Technológie bez zraku. Mnohé skupiny (vrátane tej mojej) vás vyzvú, aby ste odpovedali na niekoľko otázok a súhlasili s pravidlami skupiny.

Otázky nájdete vo viac či menej zložitom formulári. Po formulárových prvkoch prechádzate písmenom f dopredu, Shift+f dozadu. Po zodpovedaní formulár odošlete tlačidlom Odoslať a už len čakáte na schválenie členstva.

Druhým spôsob je Enterom otvoriť samotnú skupinu a tu vyhľadať tlačidlo Pridať sa (písmenom b).

So stránkou je to podobne. Len namiesto filtra skupiny vyberiete Stránky. Pod stránkou kliknete na odkaz Sledovať a bude sa vám zobrazovať jej obsah.

Štruktúra skupín a stránok

Je trošku odlišná ako samotná časová os.

Ich obsah začína nadpisom 1. úrovne s názvom. Pod ním v prípade skupiny vidíte, či je verejná alebo súkromná, koľko má členov, v tabuľke sú členovia, ktorých by ste zrejme mohli poznať. Preskočíte ju znakom čiarka. Pod ňou sú tlačidlá Pozvať, Zdieľať a ak nie ste členom, Pridať sa. Ak ste, uvidíte tam tlačidlo Člen.

V záložkách pod tlačidlami nájdete rôzne druhy informácií, ktoré zo skupiny môžete vyťažiť. Na pohyb po nich nie je predvolená klávesová skratka, ale je možné ju vytvoriť.

Nadpismi 2. úrovne potom prechádzate po Informáciách, Četoch, Nedávno zobrazených príspevkoch a najrelevantnejších. Tu sa začína samotná nástenka či časová os skupiny. Pod četmi je veľmi dôležité tlačidlo Napíšte niečo, ktorým môžete do skupiny pridať príspevok. Proces tvorby príspevku je veľmi podobný, ako keď prispievate na vlastnú nástenku.

Názvy príspevkov (teda meno prispievateľa) sú oštýlované ako nadpisy 3. úrovne, pod nimi vidíte čas zverejnenia, s kým je príspevok zdieľaný, tlačidlo s akciami pre príspevok a už len samotný text.

Reakcie, komentáre a odpovedanie na ne fungujú úplne rovnako ako na vašej časovej osi alebo nástenke, prípadne vo vašom kanáli.

Na stránkach je to veľmi podobné. Pod názvom nájdete počet označení Páči sa mi to a sledovateľov, pod tým tabuľku s ľuďmi, ktorých zrejme poznáte, tlačidlá Správa, Páči sa mi to a hľadať.

V záložkách pod nimi sú kategórie ako Príspevky, Informácie, Mentions (zmienky) Reels, Fotky, Videá a Viac.

Nadpismi 2. úrovne si môžete prezrieť Úvod s krátkym popisom, Fotky a Príspevky. Drobnou odlišnosťou je, že príspevky nie sú ako nadpisy 3. úrovne, ale 2. úrovne. Na Facebooku celkovo je vidno nekonzistentnosť v prístupnosti.

Inak pod nadpisom je opäť niekoľko informácií: či má stránka overený účet, čas zverejnenia príspevku, s kým je zdieľaný, tlačidlo s akciami a samotný text.

Záver

Facebook vo svojej plnohodnotnej verzii nie je jednoduchý na ovládnutie s čítačom obrazovky najmä pre svoju komplexnosť. Takisto si vývojári nedali pozor na to, aby boli všetky interaktívne prvky preložené a na celkovú konzistentnosť nadpisovej osnovy, správne radenie oblastí a podobne. Pri troške cviku sa to ale dá zvládnuť.

Ja „veľký Facebook“ používam odvtedy, čo spravujem stránku Technológie bez zraku, pretože administračné rozhranie v mobilnej verzii nebolo. Za tú dobu sa len málo zmenilo samotné usporiadanie webu.

Používate plnohodnotný Facebook? Ak nie, začnete po prečítaní tohto článku? Napíšte mi na Facebooku, pridajte sa do FB skupiny Technológie bez zraku, môžete písať aj e-mailom alebo zanechať komentár pod článkom.

Newsletter už odoberáte? Ako som niekde čítala: 9 z desiatich ľudí tvrdia, že je super. Desiatemu som sa nedovolala. 🙂

Podpora sa cení. Či už priamo na účet, alebo cez provízne odkazy na Alzu a Heureku v slovenskej aj českej verzii. Nájdete ich pod rovnomenným nadpisom na hlavnej stránke blogu. Ďakujem.

Chcem odoberať newsletter

* označuje povinné položky


Začiarknutím potvrďte


Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť kliknutím na odkaz v päte e-mailu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete po kliknutí na stránku Zásady ochrany osobných údajov.

Na prihlásenie sa k odberu newslettera používam službu Mailchimp. Kliknutím na tlačidlo Prihlásiť potvrdzujete, že vaše údaje budú odoslané Mailchimpu na spracovanie.Viac zistíte tu (anglicky).


Jedna odpoveď na “Ako ovládnuť plnohodnotný Facebook s čítačom obrazovky”

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com