Newsletter Zo sveta prístupnosti 9. júla oslavuje svoje druhé výročie. Pri tejto príležitosti som sa rozhodla urobiť trošku zmenu. V lete už nebudú vychádzať novinkové súhrny, ale takzvané letné špeciály vždy zamerané na jednu tému. V sobotu (1. júla) odišiel prvý z nich o hardware a software užitočnom pri cestovaní.
Zopár čísel
Ako som písala v úvode, Zo sveta prístupnosti odchádza do schránok svojich odberateľov už 2 roky. Za tú dobu sa nazbieralo 124 skvelých ľudí, ktorí sú ochotní obetovať mi každý mesiac svoj vzácny čas.
Prvých 5 vydaní vyšlo ešte vo forme článkov na webe. Bolo to z toho dôvodu, že som jednak hľadala vhodnú e-mailovú službu a keď som ju už našla, bolo potrebné integrovať ju do webu a nastaviť. To všetko si vyžaduje svoj čas.
Od októbra 2021 už posielam Zo sveta prístupnosti e-mailom prostredníctvom Mailchimpu. Páči sa mi, že ponúka možnosť vytvoriť koncept priamo ako e-mailovú správu a nepotrebujem používať špeciálny editor. Kým vás nebude viac ako 500, nebudem musieť ani platiť. Ale ja si zasa veľmi rada zaplatím. 🙂
V priemere otvorí e-mail každý mesiac približne len polovica odberateľov. Dočítala som sa, že je to normálne. Na odkazy kliká zhruba 10 – 15 % čitateľov aj to len tých, ktorí otvoria e-mail. Nie je to málo?
Ako vzniká newsletter
Odoslaniu newslettera predchádza niekoľko krokov a pomerne veľa času:
- Hľadanie zdrojov – nechcem, aby sa v každom newsletteri opakovali články z tých istých webov, preto hľadám a pátram po zdrojoch, ktoré by pre nás mohli byť užitočné. Obyčajne čerpám (okrem svojho webu) asi z pätnástich stálych zdrojov. Samozrejme, snažím sa okruh čo najviac rozšíriť.
- Čítanie a predvýber článkov – aby som mohla zhrnúť udalosti a novinky mesiaca, musím si všetky nové články prečítať. Následne zhodnotím, čo je užitočné a skopírujem odkaz do úplne obyčajného textového súboru.
- Druhotné čítanie – tesne predchádza tvorbe newslettera. Čítam si články, ktoré som za mesiac vybrala, s tým, že ich opätovne preberiem. Do newslettera tak ide iba to, čo po dvoch kolách výberu prejde sitom.
- Písanie textu – newslettery netvorím tak, že by som len skopírovala perex článku. Snažím sa priblížiť v zhustenej forme jeho prínos a ponúknuť dôvody, prečo by ste naň mali kliknúť.
- Vytvorenie rubrík – newsletter má vždy čo najkratší úvod a potom podľa toho, aké články sa mi tematicky podarilo vybrať, vytváram rubriky. Stálicami sú Pozvánky, Prístupnosť a Na čo sa môžete tešiť. Ostatné pribudnú podľa potreby.
- Kontrola textu a funkčnosti odkazov – pred odoslaním kontrolujem ako samotný text, tak aj odkazy. Napriek tomu sa stane, že mi niečo ujde. Keďže je newsletter zadarmo a dnes zadarmo ani kura nehrabe, nemám prostriedky na zaplatenie korektora, ktorý by text po mne ešte prešiel.
- Odoslanie – text napíšem priamo do tela mailu, ktorý potom odošlem na unikátnu webovú adresu pridelenú Mailchimpom. Mailchimp spracuje požiadavku na odoslanie kampane a príde mi správa, že je newsletter pripravený. Mne už stačí iba odpovedať na e-mail slovom „Send“ a je hotovo.
Téma augustového newslettera
V júlovom letnom špeciále ste si mohli prečítať o tom, aký hardware a software pomáha pri cestovaní. Samozrejme, so zameraním na prístupnosť. Ale čo vás konkrétne zaujíma? O čom by ste si radi prečítali v augustovom newsletteri? Napíšte mi cez formulár do 25. júla. Možno sspracujem práve váš nápad.
Ak bude nápadov viac, budem ich pridávať do bežných newsletterov vždy ako hlavnú tému, takže o nič neprídete.