Bistro.sk je služba (webová stránka aj mobilná aplikácia), prostredníctvom ktorej si môžete objednať jedlo až k vám domov. Nefunguje všade, ale vo väčších mestách by ste nemali mať problém. Nakoľko je objednávanie prístupné? Na to odpovieme v tomto článku.
V prvej časti rozoberieme objednanie a prístupnosť na webe, v druhej zhodnotíme objednávanie cez aplikáciu.
Webová stránka
Webovú verziu nájdete po zadaní adresy www.bistro.sk. Pre väčšiu prehľadnosť popíšem priamo proces objednávania, pretože stránka je príliš rozsiahla na to, aby ste sa tým museli do hĺbky zaoberať.
Prvý krok – vyhľadanie reštaurácií
Po príchode na stránku vás privíta čítaču nijako neoznámený dialóg s Cookies, ktorý prekryje celý obsah stránky. Dostanete sa k nemu tak, že stlačíte Ctrl+End, aby ste sa dostali na koniec stránky, kde potvrdíte Enterom buď Prijať všetko, alebo Nastavenia. Po prijatí všetkých Cookies sa dialógové okno zatvorí. To je prvá neprístupnosť.
Stlačením písmena E (platí pre NVDA) nájdete editačné pole „Kam jedlo doručíme?“. Sem zadajte adresu. Stačí zadať ulicu a číslo domu alebo len mesto.
Na ďalšej stránke nájdete výpis reštaurácií dostupných pre vami zvolenú lokalitu. Nad ním je rozsiahly filter, ktorý ale bez toho, aby ste o ňom vedeli, alebo prechádzali stránku šípkami, nenájdete. Odporúčam dostať sa na hlavnú oblasť (v NVDA písmenom D). Tu môžete Enterom potvrdiť, o aký typ jedla máte záujem, v editačných poliach zvoliť sumu od do, prepínačmi začiarknuť maximálny čas a maximálnu cenu doručenia. Neprístupné z klávesnice sú potom možnosti spôsob doručenia, typ reštaurácie, Špeciálne akcie a iné.
Na výsledky vyhľadávania sa dostanete najľahšie stlačením písmena H alebo čísla 1 (na slovenskej klávesnici +). Neviem, ako sa najefektívnejšie pohybovať medzi reštauráciami, pretože všetko sú to odkazy bez nadpisu alebo iného rozlišovacieho prvku (neprístupnosť, ale dá sa prekonať.)
Druhý krok – Detail reštaurácie a výber jedla
Podstránku konkrétnej reštaurácie otvoríte tak, že na názve stlačíte Enter.
Vo vrchnej časti sú označené ako pri kliknutí dve dôležité veci – adresa a Neprihlásený užívateľ alebo vaše meno, ak už prihlásení ste.
Písmenom H sa dostanete na názov reštaurácie. Pod nadpisom nájdete základné informácie – adresu, či je otvorené, začiatok rozvozu, minimum (za koľko € minimálne si musíte objednať) a cenu a čas doručenia.
Písmenom H môžete prechádzať po kategóriách jedál a Enterom ich rozbaliť.
Jedlá sú v zozname, takže ak sa na ne chcete dostať, môžete stlačiť písmeno l (platí pre NVDA).
Dialóg s prílohami
Pre pridanie jedla do košíka na ňom stlačte Enter.
Ak objednávate jedlo, ktoré si nevyžaduje prílohy (napr. bryndzové halušky), automaticky sa pridá do košíka. Pokiaľ objednávate napríklad pizzu, otvorí sa dialóg s prílohami. Čítač to nijako neoznámi. Najľahšie sa doň dostanete stlačením čísla 4, pretože dialóg sa začína nadpisom 4. úrovne.
Prílohy sú zoradené v abecednom poradí a hoci čítač nijako nedá najavo, že je možné s nimi interagovať, po potvrdení Enterom sa daná príloha pridá do košíka. V prípade objednania denného menu vyberáte ešte polievku a v niektorom prípade aj to, či k menu chcete príbor.
Ak končíte s pridávaním príloh, odporúčam buď stlačiť k, aby ste sa dostali na odkaz Pridať, alebo CTRL+End a šípku hore. Mimochodom, na konci dialógu vidíte výslednú cenu jedla.
Tretí krok – Košík, prihlásenie, objednávka
Ako som spomínala, košík nájdete vo vrchnej časti. Nie je nijako označený. Takže je potrebné vyznať sa v chaose, tak poďme na to:
Vyhľadajte slová tvoja objednávka. Pod nimi vidíte 2 neoznačené prvky pri kliknutí (vyššie je pridanie nižšie odobranie množstva). Pod tlačidlami nájdete pod sebou množstvo, názov a cenu objednávaného jedla.
Jedlo mi dovezte a Osobný odber sú dve možnosti, z ktorých je možné si vyberať, aj keď to čítač vôbec nedáva najavo. Ani Pridať poznámku k jedlu a Vložiť kupón nevyzerajú, že je možné s nimi niečo robiť. Táto oblasť je tak úplne neintuitívna a pre používateľov screenreaderov nepochopiteľná.
Prihlásenie / registrácia
Enterom potvrdíte odkaz Objednať, no tu proces ani zďaleka nekončí. Písmenom H sa dostanete na nadpis Tvoja objednávka. Pod ním sa nachádzajú základné informácie o objednávke, možnosť pridať poznámku k jedlu a zobraziť podrobnosti – obidvoje pri kliknutí, takže bez pohybu šípkami položky z klávesnice nezameriate.
Ďalej je potrebné dostať sa na záložku Prihlásiť sa. Najjednoduchšie tak, že stlačíte NVDA+CTRL+F a slová vyhľadáte. Objednávku môžete zrealizovať aj bez prihlásenia, ale odporúčam vytvoriť účet.
Bistro umožňuje prihlásiť sa tromi spôsobmi – Azet, telefónne číslo alebo Facebook, prípadne sa môžete zaregistrovať. Znova sú položky označené pri kliknutí, ale chvalabohu na stlačenie Entera reagujú.
Ak aktivujete Registrovať, znovu sa otvorí dialógové okno, o čom čítač vôbec neinformuje. Začína sa nadpisom 1, takže stlačte číslo 1 v hornom riadku klávesnice.
Do dobre popísaných editačných polí zadáte telefónne číslo v medzinárodnom formáte a dvakrát heslo, aktivujete Pokračovať.
Prepíšete 6-miestny registračný kód z SMS správy a potvrdíte Dokončiť registráciu.
Pokladňa
Konečne sa dostávame k poslednému kroku objednávky. Ako novo registrovaný používateľ budete zrejme musieť vyplniť aj svoje základné údaje ako meno, Priezvisko, telefónne číslo, ktoré overíte taktiež prepísaním kódu z SMS. Ďalej bude potrebné zadať alebo skontrolovať správny formát adresy. V prípade Bratislavy napr. takto:
Bratislava Bambuľkovo, Bambuľková 1111/11 12312
Teda mesto, mestskú časť, ulicu, presné číslo paneláku a poštové smerovacie číslo.
K adrese je možné pridať aj spresnenie, teda napríklad v prípade, že nevidíte, aby kuriér prišiel až k bráne a nečakal niekde na parkovisku.
Vyberiete, kedy chcete jedlo doručiť – čo najskôr alebo neskôr, vtedy zadáte časové okno odkedy dokedy, platobnú metódu – hotovosť, karta alebo Google Pay. Pri všetkých štyroch položkách vôbec nie je jasné, že je možné prostredníctvom nich vykonať nejakú akciu.
V zoznamovom rámiku (dostanete sa naň písmenom C s NVDA) môžete vybrať sumu, akou si prajete podporiť dobročinný projekt. Predvolene je zvolená možnosť nezaokrúhľovať objednávku. Takže sa nemusíte báť, že zaplatíte viac bez toho, že by ste chceli.
Začiarknete súhlas s podmienkami Bistra a konečne potvrdíte tlačidlo Zaplatiť.
Štvrtý krok: Platba
Posledným krokom je platba objednávky. V prípade, že zvolíte hotovosť, sa proces končí a jedlo zaplatíte pri prevzatí. Zatiaľ za to Bistro neúčtuje žiadny poplatok navyše.
Pri platbe kartou zadáte štandardné údaje – číslo, platnosť, CVC / CVV a potvrdíte platbu v aplikácii vašej banky alebo SMS kódom. Kartu je možné si uložiť, v takom prípade pri ďalšej objednávke už nepotvrdzujete vôbec nič a banka sumu automaticky strhne.
Záver
Následne príde potvrdzovací e-mail aj SMS, do koľkých minút a na akú adresu vám objednávku doručia. Stačí už len počkať.
Bistro.sk je veľmi zle prístupný web. Nachádza sa na ňom toľko problémov, ktoré objednávku sťažujú, že záleží naozaj na vás, či ste ochotní sa procesom prebiť. Pritom by stačilo zopár úprav a komfort by bol hneď na inej úrovni.
V ďalšej časti sa pozrieme, ako je na tom s prístupnosťou a komfortom mobilná aplikácia.
Ak sa chcete niečo spýtať, prípadne by ste potrebovali proces ukázať, píšte na Facebooku, Twitteri, e-mailom alebo do komentárov pod článkom. Nezabudnite sa prihlásiť na odber newslettera.