V máji a júni 2021 prebehol deviaty medzinárodný prieskum medzi používateľmi čítačov obrazovky WebAIM. Zameriava sa na používanie počítačov a mobilných telefónov používateľmi screenreaderov. Skúma takisto ich prácu na internete a to, ako vnímajú jeho prístupnosť.
Prieskumu som sa sama zúčastnila, tak prikladám stručné výsledky.
O účastníkoch prieskumu
Tento rok dotazník vyplnilo 1568 respondentov z celého sveta. Z nich bolo 92% používateľov čítačov so zrakovým postihnutím, 8% bez neho a 19% respondentov uviedlo kombinované postihnutie. Z účastníkov so zrakovým postihnutím bolo 79,5% nevidiacich a 20,5% slabozrakých.
Geograficky najpočetnejšie boli zastúpení respondenti zo Severnej Ameriky – 57% a z Európy – 23%. Zvyšok bol z Južnej Ameriky, Austrálie a Oceánie, Afriky a najmenej (0,8%) účastníkov bolo zo Strednej Ameriky a Karibiku.
Veková štruktúra bola rozmanitá od menej ako 20 (7,3%) po viac ako 60 rokov (31,4%). Ako podotýka Jan Šnyrych z časopisu Téčko, naznačuje to, že asistenčné technológie nadobúdajú dôležitosť aj u ľudí v seniorskom veku.
Čo sa týka používateľskej úrovne čítačov obrazoviek, väčšina respondentov (57,5%) sa ohodnotila ako pokročilí používatelia. Úplných začiatočníkov bolo len 5,1%.
V prieskume sa nachádzala aj otázka týkajúca sa zamestnania. Mne z výsledkov vyplýva, že nadpolovičná väčšina účastníkov sú zamestnaní buď na plný, alebo čiastočný úväzok. Prieskumu sa zúčastnil takisto výrazne vyšší počet ľudí na dôchodku ako v predchádzajúcich ročníkoch – až 17,7%.
Primárny a doplnkový screenreader – Jaws zvíťazil
Ako píše Jan Šnyrych v Téčku: „Po rokoch, kedy sa Jaws a NVDA striedali v obľúbenosti ich používateľov, sa NVDA v roku 2019 stalo najobľúbenejším screenreaderom medzi účastníkmi prieskumu.“ V posledných dvoch rokoch, a teda aj v aktuálnom ročníku sa smer obracia a podiel používateľov Jawsu vzrástol oproti NVDA na 53,7%. NVDA využíva 30,7% respondentov. VoiceOver ako svoj primárny čítač využíva 6,5% a Windows Moderátor len 0,5% účastníkov prieskumu.
Okrem hlavného čítača obrazovky ľudia bežne používajú aj sekundárny či doplnkový. Tu sa výrazne zvýšil počet opýtaných využívajúcich Windows Moderátor na 36,8%. Zaujímavé a pre mňa trošku nepochopiteľné je, že 41,3% respondentov uviedlo, že ako alternatívny či doplnkový screenreader používajú VoiceOver. Neviem si to technicky predstaviť.
Internetový prehliadač – Microsoft Edge skokanom roka
Najviac respondentov (53,6%) využíva ako svoj primárny prehliadač Google Chrome. Čoraz viac ľudí upúšťa od využívania Mozilla Firefoxu. Ani sa nečudujem. Oproti konkurencii je Firefox už dlhšiu dobu výrazne pomalší. V súčasnosti ho podľa prieskumu používa 16,5% respondentov. Na druhé miesto za Chrome sa dostal Microsoft Edge. Ten stúpol z minuloročných 2% až na 18,4% používanosti. Oproti tomu Internet Explorer už využíva len 3,3% používateľov screenreaderov. To je vzhľadom na zastavenie jeho vývoja pochopiteľné.
Najviac účastníkov používa spolu s prehliadačom Chrome čítač Jaws (32,5%) a NVDA (16,0%).
Operačný systém – jednoznačne Windows
Prieskum zisťoval aj samotné zastúpenie operačných systémov v počítačoch a mobilných telefónoch. Pri počítačoch jednoznačne dominuje Windows s 91,1%. MacOS používa len 6,5% respondentov a k Linuxu sa prihlásilo iba 1,4% používateľov.
Čo sa týka mobilných telefónov a tabletov, tu je situácia odlišná. Väčšina používateľov sa hlási k zariadeniam od Applu – 71,9%. Android využíva podľa prieskumu len 25,9% opýtaných.
Čítače a internetové prehliadače na smartfónoch
Ako už z predchádzajúceho výsledku vyplýva, väčšina používateľov využíva screenreader VoiceOver – 71,5%. Nemajú na výber, však?
Z tých, ktorí využívajú Android, 29,1% stále používajú TalkBack a 6,6% Jieshuo. Voice Assistant od Samsungu skončil na druhom mieste s 7,6% a o zvyšok sa podelili čítače ako VoiceView (6,1%), Mobile Accesibility for Android (3,4%) a iné. Zaujímavé je, že 0,5% opýtaných stále využíva aj starý dobrý Mobile Speak.
Z mobilných internetových prehliadačov zvíťazil prehliadač Safary. Využíva ho 61,5% opýtaných. Na druhom mieste skončil Chrome (24,2%) a na treťom s veľkým prepadom Firefox (4,3%).
Web či appky?
V ďalšej časti prieskumu mali respondenti odpovedať na otázky, či pri bežných činnostiach (nákupy, platby, prezeranie webu) využívajú radšej webový prehliadač alebo mobilné aplikácie. Výsledok pre obidva spôsoby bol takmer rovnaký, no tesne vyhrali mobilné aplikácie s 51,8%. Prehliadače skončili na druhom mieste s 48,2%. Pokiaľ ide o mňa, záleží od situácie. Na nákupy stále radšej web, no čo sa týka bankových operácií, radšej použijem aplikáciu v mobile.
Hľadanie informácií, úrovne nadpisov a oblasti stránky
Najprv sa pristavím pri oblastiach stránky. To je to, keď skratkou alebo písmenom preskakujeme zo záhlavia na navigáciu či pätu stránky. Ja osobne to na niektorých stránkach využívam aktívne, lebo inak sa na nich orientovať nedá. Tvorcovia prieskumu WebAIM si však všimli, že používanie oblastí na stránke dlhodobo klesá z 43,8% v roku 2014 po 25,6% v tomto roku.
Čo sa týka vyhľadávania informácií či konkrétneho obsahu, najviac ľudí využíva pohyb po nadpisoch (67,7%). Z nich až 76% boli pokročilí používatelia. Cez funkciu nájsť vyhľadáva 13,9% opýtaných, po odkazoch skáče 7,1%. Zaujímavé je, že 8,1% respondentov obsah vyhľadáva tak, že číta celú stránku. Pravdou je, že sú to väčšinou používatelia začiatočníci.
Užitočnosť správnej štruktúry nadpisov je podľa prieskumu veľmi vysoká. Pričom až 85,7% respondentov považuje úrovne nadpisov za veľmi alebo aspoň čiastočne užitočné.
Záver
Oblastí, ktorých sa prieskum WebAIM dotkol, je oveľa viac – prístupnosť sociálnych sietí, dokumentov, e-mailových klientov, pokrok v prístupnosti webu. Ak máte záujem, všetky výsledky v anglickom jazyku si môžete prečítať v pôvodnom článku.
Ak sa chcete niečo spýtať, píšte do komentárov pod článkom či e-mailom. Spojiť sa so mnou môžete aj cez sociálne siete Facebook a Twitter.
Zdroje
WebAIM Screen Reader User Survey #9 Results
Jan Šnyrych, Téčko: Průzkum WebAIM – JAWS opět nejoblíbenější odečítač, Edge největší skokan mezi prohlížeči
Odkaz, bohužiaľ, zdieľať nemôžem, pretože časopis chodí prostredníctvom e-mailu.
Jedna odpoveď na “Výsledky prieskumu WebAIM”
[…] Výsledky prieskumu WebAIM […]