Kategórie
Úvahy / zamyslenia

Denník živnostníka naslepo

Seriál na pokračovanie, v ktorom vám ponúknem moje začiatky v role živnostníka. Čo všetko ma prekvapilo, aké výzvy čakajú podnikateľa z hľadiska prístupnosti, s čím všetkým sa stretne?


Nebudem tu rozoberať predmet môjho podnikania – v tom ma výzvy, samozrejme, čakajú, ale nie sú neočakávané.

27.12.2023 Založenie živnosti

Prvým krokom, keď chce človek podnikať, je založenie živnosti, pokiaľ teda neplánuje priamo firmu.

V roku 2023 bol proces z môjho pohľadu veľmi jednoduchý. Musela som sa rozhodnúť, či chcem voľnú alebo viazanú živnosť. Voľná znamená, že na jej prevádzkovanie nie je potrebné doložiť žiadny doklad o príslušnom vzdelaní. Viazaná sa týka ľudí, ktorí potrebujú doložiť, že na výkon svojej činnosti majú zodpovedajúce vzdelanie – lekári, učitelia, maséri. Môjmu predmetu podnikania zodpovedali voľné živnosti. Orientačný zoznam voľných živností nájdete na webe Ministerstva vnútra SR v slušne prístupnej forme.

Ďalším krokom bola návšteva Živnostenského úradu. Potrebujete mať so sebou iba občiansky preukaz. Tu s vami vyplnia žiadosť, sami požiadajú elektronicky o výpis z registra trestov a vystavia vám živnostenský list. Do neho môžete uviesť niekoľko činností, za každú sa platí poplatok (v roku 2023 5 €). Samotný živnostenský list som mala približne o hodinu hotový.

Odporúčam mať so sebou asistenta, pretože na úrade používajú vyvolávací systém, takže je potrebné vytlačiť lístok a počkať, kým sa vaše číslo objaví na displeji. Systém je úplne neprístupný. To isté sa týka platobného terminálu.

3.1.2024 Aktivácia elektronickej schránky na Slovensko.sk

Od roku 2018 majú živnostníci povinnosť komunikovať so štátom výhradne elektronickou formou. Slúži na to portál Slovensko.sk. O tom, ako si schránku aktivovať s čítačom obrazovky, sa dočítate v článku Petra Haladu na Blindrevue.

Všetko sa podarilo a žiadny krok nebol so screen readerom nezvládnuteľný. Ja som si teda dala nahrať certifikáty priamo na polícii, čo mi 1 krok ušetrilo.

Odporúčam okrem samotnej schránky aktivovať aj aplikáciu Slovensko v mobile, ušetrí to trošku času pri prihlasovaní a najmä nemusíte stále nosiť so sebou čítačku ID kariet.

6.1.2024 Oslovenie účtovníka

Sama si na fakturovanie zatiaľ netrúfam, keďže budem mať aj klientov z ČR a tu je problém kedy fakturovať s DPH, kedy bez a podobné chuťovky, ktorým absolútne nerozumiem.

Preto som oslovila našu rodinnú známu, či by mi nebola ochotná pomôcť zo začiatku s fakturovaním. Chvalabohu, bola.

8.1.2024 IČO a DIČ a elektronická komunikácia s Daňovým úradom

Živnostenský úrad pridelí IČO, ktoré je uvedené na živnostenskom liste a aj v detaile elektronickej schránky. DIČ mi poslal Daňový úrad poštou. Aj tu sa dá aktivovať elektronická komunikácia, čítajte nižšie.

12.1.2024 Elektronické podanie cez portál Slovensko.sk

Keďže k založeniu podnikateľského účtu a aj k iným záležitostiam je potrebný výpis z neverejnej časti ŽR, musela som podať svoje prvé podanie cez Slovensko.sk, aby som ho dostala do elektronickej schránky. Postup, ako to urobiť, je v 6. časti článku Petra Haladu. Odkaz je vyššie.

Pre moje budúce ja: podanie pre ŽR podávame na Okresný úrad, dobre? Si to zapamätaj. A údaje musíš dať vyhľadať tiež zo ŽR, inak ich nevyplníš.

15.1.2024 Založenie podnikateľského účtu

Vybrala som si účet vo FIO banke, pretože podľa referencií majú prístupnú aplikáciu aj internetové bankovníctvo. Okrem toho súčasťou balíka služieb je zasielanie platieb z a do českých bánk v mene česká koruna, čo je pre mňa dôležité. Na založenie je potrebný občiansky preukaz a už spomínaný výpis z neverejnej časti Živnostenského registra.

Nevýhodou je, že zatiaľ čo osobný účet je možné založiť aj cez aplikáciu, kvôli podnikateľskému treba ísť do banky osobne.

V banke som nemala dobrú skúsenosť, keďže pracovník chcel človeka, ktorý so mnou bol, automaticky dávať ako môjho spoludisponenta. Stále sme sa toho, že človek so zrakovým postihnutím zjavne nie je kompetentný, aj keď má občiansky s titulom a živnostenský list, nezbavili. Hanba.

Od 29.12.2023 Prezentačný web

v súbehu s prvými povinnými krokmi som začala riešiť aj vlastný prezentačný web. Oslovila som dvoch dodávateľov webstránok, ktorí sa špecializujú na WordPress. V mojom mikroverejnom obstarávaní vyhrala pani Michaela Vranková, ktorá sa špecializuje na prístupné weby.

Poslala mi cenovú ponuku v PDF súbore, ktorý bol dobre čitateľný, a proti jej cene a štruktúre služby som nemala dôvod namietať.

18.1.2024 Moja prvá faktúra

Pozerala som viacero fakturačných systémov. Nakoniec som skončila pri SuperFaktúre z niekoľkých dôvodov:

  • Systém je pomerne prístupný, aj keď rozhodne nie dokonale, preto som s vývojármi SuperFaktúry nadviazala spoluprácu a ideme ju sprístupniť.
  • Je veľmi intuitívny, netreba naň návody, človek intuitívne pochopí princíp práce.
  • Už v základe má funkcie, ktoré bežnému živnostníkovi postačia, a to vrátane registrácie ako Osoba zaregistrovaná podľa §7 a §7a zákona o DPH (čiastočný platiteľ DPH), čo bolo pre mňa nevyhnutné.

29.1.2024 Registrácia na elektronickú komunikáciu s Finančnou správou

Od roku 2018 má živnostník povinnosť komunikovať so štátom výhradne elektronicky. Preto okrem registrácie na portáli Slovensko.sk potrebuje registráciu aj na portáli Finančnej správy.

Využila som možnosť registrovať sa so slovenským dokladom totožnosti cez Slovensko.sk. Chvalabohu, systém povinné údaje vyplnil za mňa, stačilo doplniť už len e-mail a telefónne číslo. Registrácia bola hotová v priebehu niekoľkých minút.

S prístupnosťou som nemala problém, z pohľadu používateľského zážitku to už také dobré nebolo.

31.1.2024 Registrácia ako čiastočný platiteľ DPH

Kvôli tomu, že dodávam služby aj do zahraničia, bolo potrebné sa registrovať ako čiastočný platiteľ DPH. Pre ilustráciu zvláštneho UX uvádzam postup:

  1. Prihlásila som sa na portál Finančnej správy.
  2. Aktivovala som odkaz Katalógy.
  3. Našla som a klikla na Katalóg formulárov.
  4. Tu som rozbalila položku Register, o tom nedá čítač vedieť, treba odskúšať, či sa tak naozaj stalo.
  5. Tu som vyhľadala sekciu registrácia na daň z príjmov, daň z pridanej hodnoty a daň z poistenia.
  6. Rozbalila som podsekciu žiadosť o registráciu, oznámenie zmien…
  7. Otvorila som formulár REGDPv21 Žiadosť… (platné od 01.07.2021).
  8. Keďže som mala prichystanú žiadosť vo formáte XML od mojej pani účtovníčky, vybrala som možnosť Načítať zo súboru > XML.
  9. Skontrolovala som údaje aj ručne, aj pomocou tlačidla Kontrolovať.
  10. Ďalším krokom je podpísanie cez BOK a PIN a už stačilo Podať.

Tu je vidno ten „úžasný a priamočiary“ používateľský zážitok (irónia). Keby som nemala návod od účtovníčky, asi nad tým sedím doteraz.

5.3.2024 – web je hotový

Alebo aspoň takmer hotový. Vlastnou vinou na ňom chýba moja fotografia, preto ho ešte veľmi nepropagujem. Ale v každom prípade web je na svete, existuje a dajú sa prostredníctvom neho objednať služby. Keďže som ho sama testovala, mal by byť aj plne prístupný. Nájdete ho na adrese michaeladlha.sk. Za spoluprácu veľmi pekne ďakujem pani Michaele Vrankovej, ktorá web pripravila mne na mieru.

23.3.2024 Podanie daňového priznania elektronicky

Keďže som živnostník, zo zákona musím so štátom komunikovať elektronicky, to som tu už spomenula najmenej dva razy. Prekvapilo ma však, že to znamená aj povinnosť podať elektronicky aj daňové priznanie za minulý rok, keď som ešte živnosť nemala. V každom prípade je to boj. Je potrebné sa prihlásiť na Finančnej správe, ale pozor: keď sa prihlasujete cez Slovensko.sk, ponúkne vám obidva možné spôsoby – aj ako občan, aj ako živnostník.

Tu nastáva problém v tom, že FS vás eviduje ako jednu osobu, a tak nie je zrejmé, aký spôsob prihlásenia vybrať. Preto sa prihláste ako chcete, avšak rozkliknite svoj profil, a až potom postupujte ďalej – Katalóg formulárov > Daň z príjmu fyzických osôb > typ B > príslušný rok, za ktorý idete DP podať.

Najlepšie a najjednoduchšie je, ak vám DP niekto spracuje vo formáte XML a vy ho potom načítate cez tlačidlo načítať zo súboru. Potom už stačí iba skontrolovať údaje a priložiť prílohy.

Asi nemusím zdôrazňovať, že polia nie sú vždy popísané a ak sú, tak aj s „desaťriadkovou“ nápovedou, takže popis jedného poľa pri rýchlosti NVDA 100 % počúvate 2 – 3 minúty. Neviem si predstaviť, že by som ho ešte aj sama vypĺňala.

24.3.2024 Ako si pri podávaní DP zablokovať BOK a aj ho odblokovať

Aby toho nebolo málo, dnes sa mi podarilo zablokovať si pri podpisovaní daňového priznania BOK – bezpečnostný osobný kód. Ten zadáte, keď chcete podpísať dokument elektronickým kvalifikovaným podpisom (KEP).

Ako sa to môže stať? Jednoducho. Keď zadávate BOK, tak nefunguje (teda aspoň mne) pohyb po virtuálnej klávesnici Tabulátorom a musím použiť myš. S tou síce NVDA reaguje až prekvapivo dobre, ale keď sa podarí dvakrát zadať kód chybne, o čom sa nedozviete, tak už človek chytí paniku a už len čaká, že ho začnú naháňať policajti. 😊

Našťastie sa to dá aj zvrátiť. Prvým krokom je, že si Necháte rozpoznať občiansky preukaz napr. Envisionom AI alebo Lookoutom. Hocičím, ale dbajte na to, že to musí byť spoľahlivá aplikácia na OCR. Tu potrebujete získať CAN, čo je 6-miestne číslo, ktoré na občianskom nemá nijaký popis. Toto číslo si zapíšte / zapamätajte, budete ho potrebovať.

Otvorte EID Klienta a tu vyberte akože záložku Správa bezpečnostných kódov. Keď nájdete BOK a pri ňom hlášku, že je pozastavený, Enterom aktivujte tlačidlo Odsuspendovať (áno, vážne).

Potom na virtuálnej klávesnici zadáte CAN tak, že Tabulátorom prechádzate jednotlivé čísla, Enterom ich aktivujete a keď ste hotoví, potvrdíte tlačidlo OK. Ak sa to podarí, máte 1 (slovom jeden) pokus na zadanie BOK, aby ste ho odblokovali. Ten zadávate rovnako ako CAN a akciu znova potvrdíte cez OK.

Mne sa to podarilo, tak snáď sa to podarí aj vám. Pevne však verím, že sa do tejto situácie nikdy nedostanete.

Čo poviete, mala by som založiť aj slovníček na vysvetlenie skratiek? 😊

28.3.2024 Platba dane

Ako som niekde vyčítala: Najkrajšie obdobie v roku a človek žerie antihistaminiká a platí dane.

Aj mne vznikol nedoplatok na dani, a tak bolo potrebné ho doplatiť. Samozrejme, bolo s tým spojených niekoľko otázok:

  • Na aké číslo zaplatiť daň?
  • Aký použiť variabilný symbol?
  • Dokedy ju musím zaplatiť?

Číslo na zaplatenie nedoplatku na dani má na Slovensku každý svoje. Skladá sa z troch častí:

  • Predčíslie – podľa toho, či je človek rezident alebo nerezident (u mňa 500208).
  • OUD (osobný účet daňovníka) – číslo označujúce daňový subjekt. Samozrejme, ja som svoje OÚD nevedela. Chvalabohu, je možné si ho overiť tu: Overenie prideleného OÚD.
  • Kód štátnej pokladnice – kód banky, kam je potrebné poslať platbu.

Po vyskladaní čísla ho však mám v starom formáte 500208xxxxxxxx/8180 (neuvádzam sem číslo celé, aby vám náhodou nenapadlo za mňa platiť dane 😊). No a keďže s takýmto číslom na Slovensku nepochodím, bolo potrebné previesť ho na IBAN. To som urobila tu: Generátor IBAN pre účet v Štátnej pokladnici.

Poznámka pre budúci rok: už máš číslo zapísané, nie, že budeš zmätkovať.

Konečne posledný krok – bežný prevod na účet s vygenerovaným IBAN, variabilný symbol mi poslala pani účtovníčka, takže snáď je to vybavené. Keby som sa dlho neozývala, tak to vybavené nebolo. 😊

4.4.2024 Súhrnný výkaz DPH

Aby toho nebolo málo, ako osoba registrovaná podľa §7 Zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty musím štvrťročne podávať súhrnný výkaz k DPH, aj keď ju neplatím.

To idem zasa cez Finančnú správu. Zvyšok sem dopíšem, keď naberiem odvahu výkaz odoslať.

10.8.2024 Ako fakturovať nepodnikateľom

Fakturuješ bez DPH, či ide o klientov z ČR alebo SR. Na to nezabudni. Otázka vznikla pri rozbehnutí služby Poradňa 1 na jedného.

21.10.2024 Posledný súhrnný výkaz DPH v tomto roku

Keďže ma zjavne nezavreli, idem dopísať postup, ako podávať Súhrnný výkaz DPH. Takže

  1. Idem štandardne cez Finančnú správu, kde sa prihlásim pomocou OP a dám zastupovanie za mňa ako živnostníka.
  2. Kliknem na svoj profil, zlato, svoj profil.
  3. Kliknem na Katalóg formulárov, dobre?
  4. Až tu nájdem tú Správu daní > Daň z pridanej hodnoty a tu vyberiem Súhrnný výkaz pre daň z pridanej hodnoty.
  5. Otvorí sa zatiaľ ponuka s jediným formulárom (chvalabohu). Tu kliknem na Vyplnenie formulára (alebo čosi podobné).
  6. Konečne sa dostanem do samotného formulára, kde zvolím tlačidlo Načítať zo súboru a potom Vybrať súbor.
  7. Z dialógu vyberiem ten súbor od Mirky za 3q príslušného roka vo formáte XML. Predtým by bolo načím ho stiahnuť z e-mailu, že?
  8. Skontrolujem ten formulár najlepšie podľa PDF predlohy.
  9. Potom dám Kontrolovať aj FS a správu o úspešnej kontrole vybavím tlačidlom Zavrieť.
  10. Dám Podpísať.
  11. Je možné, že sa budú inštalovať nové certifikáty, potvrdím to tlačidlom OK a úspešnú inštaláciu tiež OK.
  12. Otvorí sa mi D-signer, kde zas zvolím Podpísať.
  13. Potvrdím certifikát tlačidlom OK.
  14. Zadám BOK a podpisový PIN. Je možné, že bude blbnúť klávesnica, použijem myš.
  15. Vráti ma do dokumentu, kde konečne vyberiem Podať.
  16. Potvrdím, za koho podanie podávam.
  17. Ak sa mi všetko podarí, objaví sa správa, že bol dokument odoslaný a možnosť zobraziť si potvrdenku.

To vážne? Jedno jednoduché potvrdenie podávať postupom so sedemnástimi krokmi? To kde sme?

20.11.2024 Čo všetko evidujem?

Keďže som malý freelancer / živnostník, nemusím viesť príliš zložité účtovníctvo. Avšak ako osoba registrovaná podľa §7 zákona o DPH musím evidovať faktúry, ktoré som vystavila zahraničným klientom.

V evidencii uvádzam číslo dokladu, dátum vystavenia a dodania faktúry, IČ DPH a názov klienta, sumu a kód buď 1, alebo 2. Neviem, ktorý je ktorý.

Pre svoju vlastnú potrebu robím evidenciu všetkých vystavených faktúr, kde zapisujem číslo dokladu, dátum vystavenia, stručný predmet zákazky, názov klienta + meno kontaktnej osoby, sumu, stav faktúry (odoslaná, uhradená, stornovaná a podobne), dátum vyplatenia, číslo výpisu v banke a či ju musím registrovať kvôli DPH.

Takisto si tvorím databázu klientov, ale to nie je povinnosť, len kvôli prehľadu.

30.11.2024 Podpisovanie zmlúv

Aktuálne riešim zmluvu s novým klientom. Zaujalo ma, že ma požiadal o podpis cez e-mail, stačilo kliknúť na „Podepsat dokument“ a zobrazil sa mi náhľad dokumentu.

Poklepaním na Klepnutím spustiť sa začal proces podpisovania, kde som do prvého políčka zadala miesto podpisu, do druhého dátum. Nasledoval podpis tromi spôsobmi: buď načítať zo súboru, alebo kresliť, prípadne automaticky, kedy tam dalo tlačenú podobu mena a priezviska podpisovateľa. Zvolila som načítať zo súboru.

Asi hodinu som v skicári kreslila svoj podpis, aby sa aspoň trochu podobal originálu. Následne som ho orezala a skúsila vložiť do zmluvy. Uvidíme, čo na to povie klient.

Po aktivovaní tlačidiel Podpísať všetko a Overiť a dokončiť mi na e-mail prišiel obidvoma stranami podpísaný dokument. Fakt neviem, či sa to podarilo, som zvedavá.

1.12.2024 Výkazy

Pre každého klienta vediem výkaz o odpracovaných hodinách.

Mám už, chvalabohu, vypracované šablóny v Exceli pre niekoľko typov spoluprác: mesačný a ročný výkaz a zvlášť na prepis. Chystala som si ich sama, koniec-koncov to veľa inteligencie nevyžadovalo. 🙂 Stačilo sa naučiť niekoľko vzorcov.

Nachystala som si aj tabuľku na záznam príjmov a výdavkov, ale tú som poctivo odignorovala. Na budúci rok, kedy sa podnikanie asi viac rozbehne, plánujem príjmy a výdavky písať poctivejšie.

2 odpovede na “Denník živnostníka naslepo”

Dobrý den, přeji ať vám pozitivní nálada a nadšení pro podnikání vydrží.
Až na to zklamání v bance, je pravda že to má něco do sebe být svým vlastním šéfem.

Ahoj,
Zaujímalo by ma podrobnejšie, akým spôsobom si získala registráciu pre daň z príjmov fyzickej osoby a daňové identifikačné číslo DIČ. Funguje to tak, že ťa daňový úrad zaregistroval automaticky na základe toho, že si na živnostenskom úrade žiadala o voľnú živnosť, alebo si sa zvlášť musela registrovať aj na daňovom úrade? Ak si sa registrovala zvlášť na DÚ, robila si to online alebo cez klientské centrum osobne?
Ja nemám živnosť a registroval som sa pre daň
z príjmov fyzickej osoby z iného dôvodu osobne návštevou klientského centra daňového úradu v Banskej Bystrici.
Odpoveďou na takúto osobnú žiadosť o registráciu boli v mojom prípade 2 dokumenty doručené klasickou poštou v jednej obálke.
Prvý má v hlavičke uvedené, že sa jedná o rozhodnutie a okrem odkazov na predpisy a moju žiadosť, na základe ktorých takto daňový úrad rozhodol obsahuje tento dokument moje pridelené DIČ a informáciu o zaregistrovaní.
Druhý dokument má v hlavičke uvedené, že sa jedná o oznámenie a obsahuje aj informáciu o tom, že mi bolo pre platenie daní pridelené základné číslo účtu, čo je teda ďalej potom nazývané aj OUD (osobný účet daňovníka).
Týmto sa jednak zaujímam o to, ako to prebieha keď sa na daň z príjmu registruje živnostník a zároveň reagujem na povzdychnutie z článku, kde sa vzal osobný účet.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com