WhatsApp je takzvaný instant messenger, čiže spôsob, ako medzi sebou komunikovať takmer okamžite. Poslúži ako náhrada končiaceho Skypeu?
V nasledujúcej sérii článkov sa zameriam na viaceré prístupné alternatívy Skypu určené pre bežné písanie a hlasové hovory s blízkymi ľuďmi, nie na biznisové použitie. Predstavím WhatsApp, Signal, Meta (Facebook) Messenger aj Telegram v mobilnej aj desktopovej verzii, ak taká existuje v prístupnej podobe.
Začíname WhatsAppom. Ten je stopercentne prístupný, dostupný na všetkých operačných systémoch a ľahko ovládateľný. Možno bude menšou nevýhodou to, že je naviazaný na telefónne číslo, ale z môjho pohľadu to vlastne ničomu nevadí.
Len pripomínam, že popis prostredia, práce s aplikáciou aj prístupnosť sa týka aWhatsAppu pre Android a Windows.
Obsah
- Ako WhatsApp funguje?
- Stiahnutie a prvé spustenie
- Prostredie WhatsAppu
- Chat, hlasový hovor, videohovor
- Novinky (kanály) a komunity
- Nastavenia aplikácie WhatsApp
- WhatsApp v počítači
- Záver
Ako WhatsApp funguje?
Je to komunikačná platforma. Umožňuje zasielanie textových, hlasových správ, odosielať fotografie, uskutočňovať hlasové a videohovory či vytvárať skupiny. Nepatrí v pravom slova zmysle k sociálnym sieťam, nemáte totiž možnosť spojiť sa prostredníctvom aplikácie s kýmkoľvek. Od roku 2022 pribudla vo WhatsAppe možnosť vytvárať komunity, čím sa vlastne trošku sociálnej sieti priblížil.
Na to, aby ste mohli s niekým cez WhatsApp komunikovať, je potrebné mať na protistranu telefónne číslo. Aplikácia patrí spoločnosti Facebook (v súčasnosti Meta. Je preto dobré myslieť na ochranu svojich osobných údajov.
Stiahnutie a prvé spustenie
Aplikáciu stiahnete z Obchodu Play pre mobilné telefóny, tablety aj hodinky so systémom Android respektíve Wear OS, App Storu pre iPhony a iPady a z Microsoft Storu pre počítače so systémom Windows. Nainštalujete ju známym spôsobom. Ako na inštaláciu aplikácie z Microsoft Storu som písala napríklad v článku o Be My Eyes.
Pri prvom spustení je potrebné WhatsApp prepojiť s telefónnym číslom a ak ho budete chcieť používať aj na počítači, tak aj spárovať počítač s mobilným telefónom.
- Po spustení vás WhatsApp vyzve, aby ste pred pokračovaním odsúhlasili podmienky používania a zásady ochrany osobných údajov. Urobíte tak poklepaním na tlačidlo Súhlasím a chcem pokračovať.
- Na ďalšej obrazovke zadáte telefónne číslo a vyberiete krajinu. Predvolene je vybraté Slovensko (v závislosti možno na jazyku systému alebo polohe?). Číslo vpisujete v tvare 09XX XXX XXX. Poklepete na tlačidlo Ďalej.
- Dostanete sa do dialógu, kde potvrdíte, že overované číslo je správne. Ak je, potvrdíte ho tlačidlom Overiť. Ak nie, vrátite sa k úpravám pomocou tlačidla Upraviť.
- Ďalším krokom je zadanie šesťmiestneho kódu. Ten je číselný a ak overujete číslo, ktoré sa nachádza priamo vo vašom zariadení, tak ho aplikácia rozpozná sama. Ak nie, je potrebné ho zadať ručne, prípadne zvoliť možnosť Zavolajte mi.
- Po úspešnom overení nasleduje udelenie prístupu ku kontaktom a Fotkám a médiám v telefóne. Bez udelených povolení totiž nebude aplikácia fungovať korektne. Napríklad bez prístupu ku kontaktom nezistíte, ktoré kontakty už aplikáciu nainštalovanú majú.
- V poslednom kroku stačí zadať meno a ak chcete, pridať profilovú fotografiu. Po potvrdení tlačidla Ďalej sa dostanete do samotného prostredia WhatsAppu.
Prostredie WhatsAppu
Je pomerne jednoduché. Vo vrchnej časti sa nachádza niekoľko prvkov:
- Fotoaparát – po povolení prístupu môžete zachytiť fotografiu alebo video a to následne poslať.
- Hľadať – slúži na vyhľadávanie v aplikácii.
- Ďalšie možnosti – tu nájdete rôzne akcie a nastavenia, ktoré WhatsApp ponúka.
V spodnej časti – ako tradične – sa nachádza niekoľko záložiek, medzi ktorými môžete prechádzať:
- Chaty – asi najdôležitejšia karta. Tu sa zobrazia konverzácie s jednotlivými kontaktmi zoradené zvrchu nadol od najnovšieho po najstarší.
- Novinky – rôzne spoločnosti si môžu vytvoriť tzv. kanál, ktorý na tejto karte môžete vyhľadať a sledovať.
- Komunity – komunita je z môjho pohľadu nadstavbou skupín. Môže byť komunita Nevidiaci a slabozrakí a v nej rôzne skupiny podľa záujmov. Táto záložka tak združuje všetky komunity, do ktorých patríte.
- Hovory – zoznam uskutočnených hovorov od najnovšieho po najstarší.
Chat, hlasový hovor, videohovor
Ako som spomenula, všetky konverzácie sa združujú na karte Chaty.
- Ak chcete začať chat, poklepete na tlačidlo Nový chat.
- Dostanete sa do kontaktov, ktoré už aplikáciu používajú. Švihaním si niektorý z nich vyberiete a po poklepaní naň sa dostanete do prostredia samotnej konverzácie.
- Ak medzi kontaktami nenájdete človeka, ktorému chcete písať, ale máte naňho číslo, môžete ho do aplikácie pozvať. To urobíte tak, že v zozname Whatsapp kontaktov odrolujete až na spodok a potvrdíte tlačidlo Pozvať priateľov. Presuniete sa do kontaktov v samotnom telefóne. Následne švihaním a poklepaním vyberiete osobu, ktorej budete posielať pozvánku. Text pozvánky spolu s odkazom sa zobrazí v editačnom poli SMS správy. Tu stačí potvrdiť tlačidlo Odoslať správu.
Prostredie chatu Je veľmi prehľadné. Vo vrchnej časti nájdete len 3 tlačidlá: Videohovor, Hlasový hovor a Ďalšie možnosti.
Celú obrazovku potom zaberajú odoslané a prijaté správy. Ak idete niekomu písať prvýkrát, bude tento priestor, prirodzene, prázdny.
V spodnej časti displeja sa v strede nachádza editačné pole pre správu. Naľavo od neho nájdete tlačidlo Emoji na vkladanie emotikonov. Vpravo sú potom tlačidlá:
- Pripojiť – prostredníctvom neho k správe prikladáte prílohy (fotografie, dokumenty prípadne iný obsah).
- Tlačidlo fotoaparátu – môžete vyfotiť a priamo odoslať fotografiu.
- Tlačidlo hlasovej správy / odoslať – ak v editačnom poli nie je žiadny text, posledné tlačidlo slúži na nahratie hlasovej správy. V prípade vloženého textu týmto tlačidlom odosielate textovú správu.
Hlasovú správu nahráte tak, že dvakrát klepnete na tlačidlo a prst nezdvihnete. Kým ho držíte stlačené, správa sa nahráva. Po uvoľnení ju ihneď odošlete. Pokiaľ potrebujete nahrať dlhú hlasovú správu, poklepete na tlačidlo, držíte ho stlačené a pohnete prstom smerom nahor. Tým by sa malo nahrávanie zamknúť a môžete hovoriť. Po skončení poklepete na tlačidlo Odoslať prípadne zrušiť, ak s nahrávkou nie ste stotožnení.
Hlasový hovor a videohovor
WhatsApp umožňuje jednak hlasové hovory, ale aj videohovory. Pre obidvoje (ako aj pre chatovanie) musíte mať prístup na internet.
Ak chcete uskutočniť hlasový hovor, teda bez prenosu videa, potvrdíte tlačidlo Hlasový hovor. Pre hovor aj s obrazom slúži tlačidlo Videohovor. Aplikácia sa pre istotu spýta, či naozaj chcete začať hovor. To považujem za užitočné, pretože sa nestane, že niekomu zavoláte omylom. Pre potvrdenie úmyslu teda poklepete na Volať.
Problém však nastáva, ak chcete počas hovoru využívať jeho doplnkové možnosti alebo ho zrušiť. Keďže sa zvuk presunie do reproduktora pre hovory a nepočujete čítač, neviete ľahko zistiť, ktoré tlačidlo je ktoré. Preto jednoznačne odporúčam slúchadlá.
Z mojej skúsenosti je však spojenie kvalitné aj cez Wi-Fi, aj cez dátové pripojenie. Zvuk hovoru je v závislosti na kvalite pripojenia čistý. Pri prvom video či hlasovom hovore bude zrejme potrebné povoliť prístup k mikrofónu a fotoaparátu. V prípade Androidu 11 a vyššieho potvrdíte tlačidlo Pri používaní aplikácie.
Nová skupina
Skupina je združenie viacerých kontaktov do jednej konverzácie. Napríklad máme s kolegami pracovnú skupinu a ak napíšem správu do skupiny, príde všetkým jej členom.
Ak teda potrebujete vytvoriť hromadnú konverzáciu, urobíte to nasledovne:
- Vyhľadáte a potvrdíte tlačidlo Ďalšie možnosti > Nová skupina.
- Dostanete sa do zoznamu dostupných kontaktov. V nich švihaním a poklepaním vyberáte ľudí, ktorých chcete pridať do skupiny.
- Po poklepaní na tlačidlo Ďalej zadáte názov alebo tému skupiny (nie je to povinné).
- Pred vytvorením môžete skupinu takpovediac nastaviť a udeliť práva správcom a členom. Urobíte tak poklepaním na prvok Povolenia skupiny. Je tiež možné zapnúť miznúce správy potvrdením rovnomenného tlačidla.
Ďalšie možnosti konverzácií
Ak máte otvorené okno s konkrétnou konverzáciou, poklepaním na tlačidlo Ďalšie možnosti môžete zobraziť doplňujúce možnosti vzťahujúce sa ku konverzácii alebo priamo kontaktu.
- Zobraziť kontakt – otvorí sa náhľad kontaktu. Vidíte meno, profilovú fotografiu, médiá a fotografie, ktoré ste si s osobou vymenili.
Ďalej tu však môžete stlmiť upozornenia, povoliť vlastné upozornenia a nastaviť zvuk prichádzajúcej správy a hovorov.
WhatsApp ponúka možnosť zapnúť takzvané miznúce správy. Hodí sa to, ak posielate niekomu správy s citlivým obsahom, alebo len nechcete, aby ostala nejaká správa príliš dlho uložená. Takéto správy po prečítaní do jedného, siedmich alebo deväťdesiatich dní zmiznú podľa vašej preferencie.
V zobrazených podrobnostiach o kontakte môžete tiež daného človeka zablokovať. - Médiá, odkazy a dokumenty – zobrazenie odoslaného či prijatého obsahu.
- Hľadať – poslúži na vyhľadávanie v konverzácii.
- Stlmiť upozornenia – duplicitné nastavenie stlmenia upozornení. Môžete ich stlmiť na 8 hodín, týždeň alebo navždy.
- Motív chatu – možnosť nastaviť si pre každú konverzáciu iné pozadie a farbu správ. Farby aj tapety majú popis v angličtine. Po poklepaní na niektorú z nich sa zobrazí náhľad. Ak ste spokojní, nastavenie uložíte pomocou nepopísaného tlačidla v pravom hornom rohu.
- Viac – blokovať, nahlásiť, vymazať chat, exportovať chat alebo pridať na plochu.
Komunity a Novinky (kanály)
S komunitami a kanálmi nemám osobnú skúsenosť, preto budem čerpať informácie priamo z nápovedy od WhatsAppu.
Samozrejme, postupy overím a prispôsobím tak, aby ste tlačidlá s čítačom ľahko identifikovali.
Komunity
„Komunity združujú členov do tématických skupín.“ Píše sa v nápovede. Komunitu môže založiť ktokoľvek a pridávať do nej rôzne skupiny, ale aj jednotlivcov. Funguje to teda ako nadstavba skupín. V rámci nich môžete organizovať komunitné chaty a hovory, vytvárať udalosti, zdieľať ankety. Osobnú skúsenosť však nemám.
Ak chcete vytvoriť komunitu, postupujte takto:
- Na záložke Chaty poklepete na Nový chat.
- Tu nájdete a potvrdíte tlačidlo Nová komunita.
- Potvrdíte tlačidlo Začať a do editačného poľa zadáte názov komunity. Môžete tiež pridať popis a ikonu.
- Tlačidlom Ďalej komunitu vytvoríte a máte možnosť ako správca do nej pridať či už členov, alebo skupiny.
Dôležité upozornenie: ako vlastník nemôžete komunitu opustiť bez toho, aby ste neurčili nového vlastníka. Toho vyberáte zo správcov pridaných skupín. Takže v podstate ju neviete nijakým spôsobom zrušiť.
Kanály (Novinky)
V nápovede sa píše: „Kanály sú nástroj na jednosmerné rozosielanie, prostredníctvom ktorého môžu správcovia posielať textové správy, fotky, videá, nálepky a ankety.“
Keď túto záložku otvoríte, nájdete približne 3 tipy, ktoré kanály by ste mohli sledovať. Pre vyhľadávanie je potrebné poklepať na Preskúmať viac a udeliť súhlas s podmienkami používania a zásadami spracovania osobných údajov tlačidlom Súhlasím a chcem pokračovať. Následne vám WhatsApp ponúkne kanály rozkategorizované do tém ako Sport, Spoločnosti, Organizácie a podobne. Témy nie sú oštýlované ako nadpisy, takže pohyb medzi nimi nie je veľmi efektívny.
Ak chcete kanál sledovať, poklepete na Rýchle sledovanie XY a pokiaľ chcete zistiť o kanáli viac informácií, jednoducho poklepete na jeho názov.
Nastavenia aplikácie WhatsApp
Sú dosť rozsiahle, preto sa na ne pozrieme podľa jednotlivých kategórií.
Vy (profil)
Prvou kategóriou nastavení je profil s názvom Vy a meno zadané ako používateľské pri registrácii. Tu zmeníte profilovú fotografiu, samotné používateľské meno, status a telefónne číslo. Meno, status aj fotografia nie sú zásadné. No ak budete chcieť zmeniť číslo, je potrebné, aby ho mali aj kontakty, s ktorými chcete na WhatsAppe komunikovať.
Účet
Tu nastavujete niekoľko kľúčových predvolieb týkajúcich sa vašej viditeľnosti na WhatsAppe.
- Súkromie, kde určujete, kto môže vidieť osobné údaje ako stav (či a kedy ste boli naposledy online), profilovú fotografiu, informácie, status a potvrdenia o prečítaní. Je potrebné podotknúť, že ak vypnete potvrdenie o prečítaní, neuvidíte ani vy, že si ľudia správu od vás prečítali.
Ďalej korigujete to, kto môže vidieť členstvo v skupinách a polohu, či spravujete blokované kontakty. Poslednou zaujímavou položkou je odomknutie pomocou odtlačku prsta. Po jej aktivovaní pred každým otvorením aplikácie bude potrebné použiť odtlačok prsta. Tu nastavíte aj časový interval, po ktorom sa WhatsApp uzamkne.
- Zabezpečenie – máte možnosť zapnúť zobrazenie bezpečnostných upozornení. Poslúžia v prípade, ak potrebujete vidieť zmenu bezpečnostného kódu, ktorý zdieľate s niektorým z kontaktov.
- Dvojfázové overenie – pri opätovnej registrácii s telefónnym číslom bude WhatsApp od vás vyžadovať aj zvolený PIN kód.
- Zmeniť číslo – duplicitné nastavenie. Tu môžete zmeniť číslo registrované v aplikácii.
- Žiadosť o informáciách o účte.
- Zrušiť účet – možnosť zrušiť registráciu vo WhatsAppe.
Chaty
Nastavenia chatov zahŕňajú:
- Motív – svetlý, tmavý alebo predvolený v systéme;
- Tapeta – svetlá, tmavá, jednofarebná alebo vlastná fotografia. Z ponúkaných tapiet sú popísané len jednofarebné;
- Odoslať správu klávesom Enter – po aktivovaní odošlete správu aj poklepaním na tlačidlo Enter na klávesnici telefónu, nie je potrebné hľadať tlačidlo odoslať. Z mojej skúsenosti odporúčam aktiváciu tejto možnosti vyskúšať a rozmyslieť si jej prínos.
- Viditeľnosť médií – prijaté fotografie a videá sa zobrazia v galérii telefónu;
- Veľkosť písma – máte k dispozícii malé, stredné a veľké.
- Archivovanie, zálohovanie a história chatov
Upozornenia
Kategória obsahuje nasledujúce položky:
- Tóny konverzácie – prehrávanie zvukov pri prichádzajúcich a odchádzajúcich konverzáciách;
- Predvolený tón upozornenia – tento tón sa ozve pri každej prichádzajúcej konverzácii okrem tých, u ktorých si nastavíte vlastný;
- Vibrovanie – upravujete štýl vibrácie pri príchodzej správe;
- farba svetla – predvolene je nastavená biela. Na výber je niekoľko farieb, všetky sú korektne popísané.
Všetky vyššie spomenuté položky si takisto môžete zmeniť pre skupinové konverzácie. Pri hovoroch viete meniť len štýl vibrácie a tón zvonenia.
Úložiskoa dáta
Tu je možné spravovať úložisko a pozrieť sa, aké veľké súbory máte medzi prijatými médiami. Ďalej skontrolovať štatistiku dát – koľko MB je odoslaných a koľko prijatých a tiež obmedziť dáta pri hovoroch. Takisto určujete, ktorý typ médií sa môže ukladať pri pripojení cez wifi, dáta alebo roaming.
V týchto nastaveniach takisto určujete, aká bude kvalita odosielaných fotografií.
WhatsApp v počítači
WhatsApp je, ako som už spomenula, multiplatformný. To znamená, že môžete prijímať a písať správy, uskutočňovať hlasové aj videohovory a odosielať prílohy nielen prostredníctvom jedného zariadenia, ale k hlavnému ich viete pripojiť hneď niekoľko. Dokonca to nemusia byť iba mobilné telefóny. Spárovať viete mobil s tabletmi, počítačmi s Windowsom, alebo aj hodinkami s Wear OS a Watch OS.
V druhej časti článku sa detailnejšie pozriem na počítačovú aplikáciu určenú pre operačný systém Windows, a to z jednoduchého dôovodu: počítač od Applu nevlastním a nikdy som sa s jeho operačným systémom v praxi nestretla.
Ako stiahnuť desktopovú verziu WhatsAppu?
Na to, aby ste mohli pracovať s aplikáciou aj v OS Windows, musíte ju najprv stiahnuť z Microsoft Storu.
- Dostanete sa doň tak, že do vyhľadávania napíšete výraz „Microsoft Store“, vo výsledkoch vyhľadáte ten zodpovedajúci a potvrdíte Enterom.
- V obchode sa klávesmi SHIFT+TAB presuniete na prvok, ktorý NVDA interpretuje napríklad ako „5 suggestions“. Je to vlastne našeptávač, do ktorého môžete napísať požadovaný reťazec, v tomto prípade WhatsApp.
- Tabulátorom nájdete výsledky vyhľadávania, kde budete „tabovať“, až kým neprídete na WhatsApp. Ten potvrdíte Enterom.
- Otvorí sa detail aplikácie, kde vyhľadáte tlačidlo Inštalovať / Získať. To aktivujete Enterom, čím spustíte inštaláciu.
Spárovanie počítača s mobilným telefónom
- Otvoríte WhatsApp aj v mobilnom telefóne, aj na počítači. V počítači bude potrebné ho vyhľadať, pretože Microsoft Store automaticky nepridáva ikony na pracovnú plochu. Ak si chcete odkaz vytvoriť sami, prečítajte si článok Ako pripnúť aplikáciu tam, kde ju potrebujeme?.
- V telefóne poklepete na Ďalšie možnosti > Prepojené zariadenia > Prepojiť zariadenie.
- Je možné, že budete musieť overiť akciu buď odtlačkom prsta, alebo PIN kódom.
- Udelíte aplikácii v mobilnom telefóne prístup k fotoaparátu, ak ste tak ešte neurobili. Namierite fotoaparát smerom na monitor počítača a naskenujete QR kód. Ak všetko prebehne správne, aplikácia sa aktivuje a môžete ju začať využívať.
- Ak QR naskenovať nepôjde, zvoľte tlačidlo Overiť radšej pomocou telefónneho čísla. Na monitore sa zobrazí číselný kód, ktorý prepíšete do hlavného zariadenia. Tým WhatsApp aktivujete.
Prostredie desktopového WhatsAppu a spôsob ovládania
WhatsApp v počítači je pomerne jednoduchá aplikácia. V ľavej časti máte zobrazený zoznam konverzácií, v pravej potom samotné okno otvoreného chatu.
Ovládanie je možné dvomi spôsobmi: buď Tabulátorom a šípkami hore a dolu, alebo pomocou klávesových skratiek. Aby ste ich mohli využívať, je potrebné prepnúť sa v prípade čítača NVDA do formulárového režimu klávesovou skratkou NVDA+Medzerník.
Niekoľko užitočných klávesových skratiek:
- CTRL+N – nový chat
- CTRL+SHIFT+N – nová skupina
- CTRL+SHIFT+D – odstrániť chat
- CTRL+F – vyhľadávanie
- CTRL+SHIFT+F – vyhľadávanie v konverzácii
- SHIFT – zvýšenie / zníženie rýchlosti prehrávania hlasovej správy
- Enter – odoslanie správy
Okrem textových správ môžete prostredníctvom desktopovej aplikácie posielať aj hlasové správy či rôzne prílohy. Hlasovú správu nahráte a odošlete potvrdením rovnomenného tlačidla v okne konverzácie. Ak chcete priložiť prílohu, Shift+Tabulátorom prejdete na tlačidlo Pridať prílohu, kde z ponúkaných možností vyberiete príslušný typ obsahu.
Štandardným spôsobom vyberiete želaný súbor, v prípade potreby pridáte titulok a tlačidlom Odoslať akciu dokončíte.
Doplnok WhatsAppPlus
Ak používate screen reader NVDA, môžete si výrazným spôsobom uľahčiť prácu s desktopovým WhatsAppom, ak si z katalógu s doplnkami nainštalujete add on s názvom WhatsAppPlus.
Dostanete sadu mnohých klávesových skratiek, ktoré najviac poslúžia pri začatí, skončení, prijímaní a skladaní hlasového či videohovoru. S hovormi sa totiž na počítači pracuje pomerne ťažko.
Ak sa chcete o ňom dozvedieť viac, odporúčam článok 11 doplnkov NVDA, ktoré musíte mať.
Záver
WhatsApp je prístupnou a multiplatformnou alternatívou pre online komunikáciu aj za končiaci Skype. Z mojej skúsenosti je v súčasnej verzii úplne prístupný, a to ako v Androide, tak v OS Windows.
Používate WhatsApp? Alebo máte inú alternatívu instant messengera? Napíšte mi na Facebooku, do <a href=https://www.facebook.com/groups/1235432523932118″>FB skupiny Technológie bez zraku, e-mailom alebo do komentára pod článkom. Prepojiť sa môžeme aj na sociálnej sieti LinkedIn. Mimochodom, Newsletter už odoberáte?
6 odpovedí na “WhatsApp – jednoduchý, multiplatformný, prístupný”
Dobrý článok. Dovolil by som si pridať drobnú opravu. V nastaveniach vidím možnosti pre miznúce správy. Dá sa nastaviť 24 hodín, 7 dní alebo 90 dní.
Ďakujem, príslušnú časť opravím. Upravovala som svoj starý článok, nevšimla som si chybičku.
Ahoj, Michaela!
Veľmi pekný a prehľadný článok.
Ďakujem, snažila som sa.
Ahoj, díky za shrnutí všech užitečných funkcí. Za mě Je lepší signál s pohledu ochrany osobních údajů, ale bohužel skoro nikdo ho nepoužívá, tak nezbývá než jenom používat WhatsApp protože ho používá většina.
Ja by som tiež radšej používala Signal, no máme smolu.