Kategórie
Software

IDeme vlakom – aplikácia nielen na nákup cestovných lístkov

IDeme vlakom je aplikácia od Železničnej spoločnosti Slovensko. V prvom rade slúži na nákup lístkov, ale pomôže aj s vyhľadaním spojenia a výbornou funkciou je tiež zobrazenie nástupišťa a koľaje. Ako je na tom s prístupnosťou po redesigne?

Stiahnutie, inštalácia a prvé spustenie

IDeme vlakom stiahnete pre operačný systém Android v Obchode Play a pre iOS ju nájdete v App Store. Aplikácia je bezplatná a inštalácia prebieha obvyklým spôsobom.

Pri prvom spustení požiada o povolenie zasielať upozornenia. Je to užitočné, pretože aplikácia vás môže varovať včas pred odchodom vlaku, alebo ak sú na železničných trasách nejaké zmeny.

Ďalej nájdete v aplikácii súhrn noviniek, ktorý preskočíte tlačidlom Nie, ďakujem.

Prostredie IDeme vlakom

Skladá sa z troch záložiek:

  • Nákup lístkov – predvolená záložka, kde nájdete kompletný formulár na zakúpenie cestovného dokladu.
  • Aktuálne cesty – po novom sa tu nachádza zoznam zakúpených lístkov.
  • Notifikácie – ZSSK na tejto záložke informuje o výlukách, zmenách, náhradnej doprave, štrajkoch a všetkých aktualitách týkajúcich sa železničnej dopravy.

Tlačidlom Otvoriť navigačný panel, ktoré je umiestnené v ľavom hornom rohu nezávisle na aktívnej záložke, sa dostanete do menu aplikácie.

Lokálny profil a konto zákazníka

Najdôležitejšou funkciou IDeme vlakom je zrejme nákup cestovných dokladov. Aby ste nemuseli zadávať informácie o sebe pri každej ceste, je užitočné vytvoriť si buď konto, alebo aspoň lokálny profil. Rozdiel medzi nimi je v tom, že lokálny profil po odinštalovaní aplikácie zanikne, platí len pre jednu inštaláciu na konkrétnom zariadení.

Oproti tomu po vytvorení konta budete mať prihlasovacie údaje, ktoré môžete použiť na každý telefón (respektíve tablet) a operačný systém vrátane webového rozhrania.

Lokálny profil

Lokálny profil vytvoríte nasledovne:

  1. Poklepete na tlačidlo Otvoriť navigačný panel.
  2. Švihaním nájdete Vytvorenie konta, to potvrdíte.
  3. Dostanete sa na obrazovku, kde sa môžete buď prihlásiť s kontom ZSSK, alebo si vytvoriť lokálny profil. Hľadáte až editačné pole Meno.
  4. Ste na začiatku formulára, kde vyplníte meno, priezvisko, e-mail. Po poklepaní na rozbaľovací zoznam si vyberiete príslušnú vekovú kategóriu a zľavu. Ak máte nárok na bezplatnú dopravu, do posledného poľa ešte zadáte číslo preukazu pre dôchodcu do 62 rokov. Pokiaľ ste platiaci, necháte ho prázdne.
  5. V poslednom kroku potvrdíte tlačidlo Vytvoriť profil.

Zákaznícke konto

Vytvorenie konta zákazníka je naozaj zdĺhavý a nie úplne prístupný proces.

  1. Ak nemáte konto, kliknete na odkaz „Nemám ZSSK ID, chcem vytvoriť nové.
  2. Formulár je rozdelený na niekoľko sekcií. Prvá je Prihlasovacie údaje, kde zadáte e-mail a dvakrát heslo.
  3. V ďalšom kroku vyberiete, či registrujete fyzickú osobu alebo firmu.
  4. Nasleduje zadanie osobných údajov. Vo formulári sú dva typy editačných polí namiesto rozbaľovacích zoznamov alebo správne prístupného šepkára: jedno iba na čítanie, do druhého zapisujete údaj. Najhoršie sa to prejaví pri výbere pohlavia, bez ktorého vás formulár nepustí ďalej. Skúste nasledujúci postup, platí pre Google Chrome a NVDA:
    1. Prepnete sa do prehliadacieho režimu. (NVDA+Medzerník).
    2. Privoláte na editačné pole myš (desktop – NVDA+/, laptop – NVDA+Shift+M).
    3. Nasimulujete kliknutie myšou ľavým tlačidlom (desktop – / – lomeno, laptop – NVDA+ú).
    4. Ak sa dostanete do formulárového režimu, opätovne sa prepnete do toho prezeracieho. Potom už šípkou dolu môžete vybrať pohlavie a voľbu potvrdiť Enterom.
  5. S ostatnými údajmi aj napriek chybnej implementácii rozbaľovacích zoznamov nebudete mať problém. V predposlednej časti formulára zadáte mobilné telefónne číslo a potvrdíte, že nie ste robot.
  6. Nasleduje potvrdenie súhlasov s obchodnými podmienkami a zasielaním e-mailov či SMS s ponukami. Niektoré sú povinné, iné nie.
  7. Ak je formulár kompletný, objaví sa odkaz Registrovať sa, ten potvrdíte.
  8. Celý proces dokončíte aktiváciou odkazu, ktorý vám príde do e-mailovej schránky.

Nákup lístkov v IDeme vlakom

Po vytvorení zákazníckeho konta alebo lokálneho profilu bude nákup lístka oveľa jednoduchší a rýchlejší, len sa nezabudnite prihlásiť aj v aplikácii a vybrať vekovú a zľavovú kategóriu.

Celý nákup prebieha na prvej záložke v niekoľkých krokoch.

1. Vyhľadanie spoja

Do formulára postupne zadáte:

  • jednorazový alebo časový lístok,
  • Odkiaľ – nástupná stanica, pod týmto políčkom je tlačidlo s popisom Location search, ktorým zobrazíte najbližšie stanice k vašej polohe, pokiaľ appke povolíte prístup,
  • Kam – konečná stanica vašej cesty,
  • Dnes – pole na zadanie dátumu, pod ktorým nájdete nepopísané tlačidlo s ikonkou kalendára,
  • Teraz – zadáte čas a po stlačení tlačidla s nezrozumiteľným označením môžete vybrať čas aj pomocou tlačidiel,
  • odchod / príchod a či chcete aj spiatočnú cestu,
  • Rozšírené vyhľadávanie – prejsť cez, prestupy, preprava a typy spojov.

Prvý krok dokončíte poklepaním na neoznačené tlačidlo, ktoré sa veľmi zle hľadá. Nachádza sa približne v polovici displeja vpravo vedľa Rozšíreného vyhľadávania. Často ho nenájdete švihaním po displeji. Ak sa to stane, použite skúmanie dotykom.

Tip pre používateľov čítača TalkBack: ku každému neoznačenému tlačidlu okrem Location Search môžete pridať štítok a označiť si ho sami. Stačí nájsť tlačidlo, vyvolať kontextovú ponuku TalkBacku a v nej položku Pridať štítok. Do editačného poľa zapíšete pomenovanie a akciu potvrdíte tlačidlom OK.

2. Výber konkrétneho spoja a parametrov cesty

Zobrazia sa nájdené výsledky podľa parametrov v predchádzajúcom kroku. Čítač ich prečíta v dvoch riadkoch: dátum, čas, nástupná stanica, vzdialenosť, počet prestupov, čas príchodu, výstupná stanica a v druhom kroku názvy vlakov.

Na vrchnej strane obrazovky nájdete ešte niekoľko prvkov, okrem iného Obľúbené. Ak na tento prvok poklepete, trasa sa pridá do obľúbených. Len škoda, že to aplikácia neoznámi čítaču, takže sa to nedozviete.

Cestu si zvolíte jednoducho poklepaním na hociktorý z jej dvoch riadkov.

Na prvej stránke aplikácia ponúkne rekapituláciu cesty a niekoľko informácií o spoji a cestujúcom – rozpis cesty, nástupište a koľaj, veková a zľavová kategória a meno). Tu ešte môžete pridať doplnkovú službu alebo ďalšieho cestujúceho.

Druhá stránka, na ktorú prejdete poklepaním na Ďalej, obsahuje možnosti pre výber lístka v každom spoji, ak cestujete viacerými. Stačí poklepať na voľbu, ktorá vám vyhovuje.

Ak zvolíte miestenku, IDeme vlakom umožní výber miesta tromi spôsobmi:

  • Grafická rezervácia je s čítačom obrazovky neprístupná. Nedozviete sa ani pozíciu miesta, ani to, či je voľné alebo obsadené.
  • V blízkosti miesta – môžete zadať číslo vozňa a sedadla a systém na základe neho ponúkne sedadlo v jeho blízkosti. Mne to s čítačom taktiež nefungovalo.
  • Pozícia miesta – vyberiete, či chcete sedieť pri chodbe, okne alebo v strede. Túto možnosť využívam a je prístupná.

Na poslednej záložke nájdete zhrnutie cesty a tlačidlo Vložiť do košíka.

3. Platba

Po vložení lístka do košíka nastáva boj s časom, pretože systém ho spolu s miestenkou rezervuje iba 15 minút. Ak do tej doby nestihnete zaplatiť, ponuka vyprší.

V košíku nájdete opäť celkové zhrnutie cesty aj s miestenkami a všetkými doplnkovými službami. Ak je všetko v poriadku, poklepete na Zaplatiť a pri prvom nákupe odsúhlasíte obchodné podmienky. Pod tlačidlom je užitočné začiarkavacie pole „Zapamätať pri ďalších nákupoch“, odporúčam začiarknuť.

V ďalšom kroku zvolíte spôsob platby – kredit, karta alebo Google Pay a pokračujete opätovným poklepaním na Zaplatiť.

Lístok uhradíte vybranou metódou a ak sa všetko podarí, doklad príde jednak e-mailom a objaví sa aj v aplikácii.

Ako sa preukázať platným dokladom

Platné cestovné doklady nájdete na záložke Aktuálne cesty. Ak ich máte zakúpených niekoľko, radia sa od najnovšieho po najstarší, aspoň myslím. Stačí teda poklepať na tú správnu trasu.

V detaile nájdete opäť meškanie, nástupište, koľaj a rozpis cesty. Jedným z prvkov je aj tlačidlo Doklad. Po poklepaní naň zobrazíte QR kód, ktorý ukážete sprievodcovi, a ten ho načíta.

Nástupištia a koľaje by som brala s rezervou rovnako ako meškanie. Stalo sa mi, že mi aplikácia písala, že vlak bude na jednom nástupišti, pritom bol na úplne inom. To isté s meškaním – podľa aplikácie bol už vlak v Trnave, ja som však doňho nastupovala ešte dve či tri stanice pred ňou.

Tu nájdete aj možnosť vrátenia lístka, avšak iba v prípade, že stále platí.

Po vypršaní platnosti systém lístok automaticky odstráni a cesta sa presunie do Histórie ciest.

Notifikácie

Táto záložka je väčšinou prázdna, ale zhromažďujú sa sem upozornenia o udalostiach v spojitosti so železničnou dopravou – výluky, náhradná autobusová doprava, štrajky a podobne. Škoda, že nedokáže appka reagovať pružnejšie a keď už jej povolíte prístup k polohe, upozorňovať vás na udalosti vo vašej blízkosti. Mne takto neoznámila, že na jednom úseku trate budú vlaky nahradené autobusmi.

Užitočné drobnosti v Navigačnom paneli

Odchody

V Navigačnom paneli nájdete aj položku s názvom Odchody. Ide o jednoduchý cestovný poriadok, v ktorom si zvolíte stanicu a čas a po poklepaní na neoznačené tlačidlo vám IDeme vlakom vyhľadá najbližšie spoje.

Pri písaní článku sa mi stalo, že formulár po niekoľkých minútach nečinnosti jednoducho zmizol a musela som ho znova otvoriť.

História ciest

Sem sa ukladajú cesty, ktoré ste už absolvovali, alebo ktorým vypršala platnosť cestovného dokladu.

Prakticky som sa do nej pozrela prvý raz až pri písaní článku, ale možno sa niekomu bude hodiť.

Nastavenia

Nie sú veľmi bohaté, ale umožňujú napríklad prispôsobiť typy zasielaných upozornení, zmeniť jazyk na angličtinu a spravovať udelené súhlasy.

Záver

IDeme vlakom od Železničnej spoločnosti Slovensko je síce použiteľný, ale nie úplne prístupný spôsob nákupu cestovných dokladov. Oproti webovému rozhraniu je to však stále oveľa schodnejšie riešenie.

Z hľadiska prístupnosti vás zaskočia nepomenované tlačidlá, prvky, ktoré zasa čítač interpretuje iba ako text, kompletne neprístupná grafická rezervácia miesta, biele písmo na oranžovom pozadí a časový limit na kúpu lístka, ktorý nemôžete predĺžiť.

Ak ste však skúsení používatelia, skôr či neskôr aplikáciu zvládnete a nebudete mať výraznejší problém s jej používaním. Ja si cez ňu kupujem cestovný doklad pri 99 % svojich ciest a som rada, že sa tak vyhnem čakaniu v rade alebo nie veľmi príjemným predajcom.

Používate IDeme vlakom alebo nejakú jej alternatívu? Existujú vôbec na Slovensku iné možnosti, ako zakúpiť lístok na vlak? Dajte mi vedieť na Facebooku, e-mailom alebo do komentárov pod článkom. Radi diskutujete o technológiách? Pridajte sa do facebookovej skupiny Technológie bez zraku a prepojiť sa môžeme aj na sociálnej sieti LinkedIn.

Už ste sa stali odberateľmi každomesačného newslettera Zo sveta prístupnosti? Ak nie, môžete tak urobiť cez formulár pod článkom.

Chcem odoberať newsletter

* označuje povinné položky


Začiarknutím potvrďte


Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť kliknutím na odkaz v päte e-mailu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete po kliknutí na stránku Zásady ochrany osobných údajov.

Na prihlásenie sa k odberu newslettera používam službu Mailchimp. Kliknutím na tlačidlo Prihlásiť potvrdzujete, že vaše údaje budú odoslané Mailchimpu na spracovanie.Viac zistíte tu (anglicky).


Jedna odpoveď na “IDeme vlakom – aplikácia nielen na nákup cestovných lístkov”

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com