Fio banka má doteraz jednu z najprístupnejších aplikácií pre mobil banking. A to som už skúšala, používala a testovala niekoľko z nich. Poďme sa teda pozrieť na to, ako sa s ňou pracuje.
Internet bankingom sa zaoberať nebudem, ak sa dá, vyhýbam sa jeho používaniu, pretože s mobilným telefónom to ide rýchlejšie. A aby som nezabudla, tak popis aplikácie a komfort práce s ňou sa vzťahujú najmä na aplikáciu pre Android a screen reader TalkBack.
Inštalácia a aktivácia
S inštaláciou by ste nemali mať žiadny problém, prebieha totiž klasickým spôsobom. Stačí vyhľadať aplikáciu pre Android v Obchode Play a pre iOS v App Store.
Po nainštalovaní je však Fio Banku potrebné aktivovať
- Najprv si sprevádzkujete internet banking cez prehliadač v počítači prihlásením sa na webe internet bankingu Fio banky.
- Otvoríte aplikáciu na mobilnom telefóne.
- Vojdete do internet bankingu cez webový prehliadač a na mobile poklepete na tlačidlo Som v internet bankingu.
- V internet bankingu sa cez Nastavenia > Smartbanking dostanete na položku Pridanie zariadenia.
- Tu zadáte názov mobilu a zo zoznamového rámika vyberiete druh prístupu, ktorý chcete mobilnej aplikácii udeliť. Odporúčam plný prístup.
- Aktivujete tlačidlo Odoslať a na mobilnom telefóne poklepete na vidím kód.
- Nasnímate QR kód – v čase testovania sa nachádza skôr v ľavej dolnej časti obrazovky počítača.
- Pokračujete už len v aplikácii. V ďalšom kroku si vyberiete heslo, ktoré do formulára zadáte dvakrát kvôli overeniu správnosti a zvolíte Pokračovať.
- Nasleduje vytvorenie autorizačného PIN kódu, má 4 čísla.
- Ďalej povolíte alebo nepovolíte Fio banke posielať vám upozornenia. Samozrejme, rozumné je povoliť.
- V predposlednom kroku ešte môžete povoliť alebo zakázať biometrické prihlasovanie. Ja ho používam a zatiaľ s ním nebol najmenší problém.
- Potom už vstúpite do prostredia tlačidlom Prejsť do aplikácie.
Prostredie Fio banky
Je zložené z piatich záložiek, medzi ktorými sa prepínate v spodnej časti obrazovky. TalkBack korektne oznámi, ktorú záložku máte aktuálne vybratú.
Nástenka
Vo vrchnej časti obrazovky nájdete názov účtu, ktorý si môžete zmeniť, číslo účtu v nie IBAn formáte a zostatok. Nad nimi sú ešte dve tlačidlá Upraviť a Ďalšie možnosti.
Väčšiu časť potom zaberá prehľad pohybov na účte v danom mesiaci. Pod nimi sa nachádzajú dva prvky, ktoré nemajú priradený žiadny typ (nie sú ani tlačidlo, ani odkaz) – Tuzemská platba a Načítať QR platbu. To, aké platby na hlavnej nástenke nájdete, si môžete zmeniť práve prostredníctvom tlačidla Upraviť.
Investície
Na tejto záložke nakupujete podielové fondy buď v eurách, alebo českých korunách.
Nie som investičný poradca, preto nechcem nikomu radiť, či a nakoľko sa to vyplatí.
Vo vrchnej časti obrazovky mám v mojom prípade dva fondy – Fio globální akciový trh CZK a EUR. Po poklepaní na 1 z nich sa dostanete na obrazovku s prehľadom. Navrchu je názov a pod ním aktuálna hodnota a tlačidlo Nakúpiť. Väčšiu časť zaberá graf vývoja fondu, do analýzy sa púšťať nebudem.
Pod grafom nájdete prepínače s obdobiami ako mesiac, 3 mesiace, 6 mesiacov, rok a všetko, ktorými len meníte obdobie vývoja.
Po poklepaní na Nakúpiť vás aplikácia upozorní, že je potrebné uzavrieť rámcovú zmluvu a či chcete pokračovať. Do toho sa v tomto článku nepustíme.
Účty
Na túto záložku sa dá dostať aj poklepaním na názov účtu.
Vo vrchnej časti obrazovky znovu vidíte názov a číslo účtu spolu s aktuálnym zostatkom.
Pod nimi sa nachádza niekoľko záložiek alebo kariet:
- Pohyby – na rozdiel od nástenky tu sú zobrazené všetky pohyby od založenia účtu. Rolujete medzi nimi podobne ako v zozname. Je veľká škoda, že mesiace nie sú označené nadpismi, zjednodušilo by sa listovanie. Pod nimi sa ešte nachádza tlačidlo Platba. Tým sa budem veľmi podrobne zaoberať v ďalšom texte.
- Trvalé príkazy – nájdete tu prehľad zadaných trvalých príkazov a aj tlačidlo na vytvorenie nového. Po jeho aktivovaní si môžete vybrať, či chcete príkaz v rámci eurozóny alebo do ČR. Formulár sa nelíši takmer vôbec od platobného, ktorý popíšem nižšie.
- Inkasá a SIPO ČR – tu môžete zriadiť Inkaso alebo SIPO a takisto máte na výber či v eurách v rámci eurozóny alebo Českej republiky v korunách.
- Plánované platby – viete si vyfiltrovať platby, ktoré sa ešte len majú zrealizovať. To zrejme preto, aby ste si klamne nemysleli, že máte na účte príliš veľa peňazí.
- Nevykonané platby – aplikácia ukáže platby, ktoré neboli zrealizované.
- Zostatky – vidíte ako sa zostatky na účte vyvíjali po mesiacoch alebo aj dňoch.
- Výpisy – prehľad výpisov z účtu v elektronickej forme zoradený od najnovšieho po najstarší.
- Informácie o účte – nájdete tu zasa zostatok, meno majiteľa, IBAN, úrok (0,00 %), frekvenciu výpisov, dátum založenia a podobne.
Karty
Tu sa nachádzajú všetky informácie týkajúce sa karty až na jej kompletné číslo. Vo vrchnej časti je síce obrázok karty, z ktorého však čítač obrazovky číta iba jeho prvých 6 a posledné 4 číslice.
Pod ním sú 3 tlačidlá:
- Peňaženky – ukáže sa, kde všade je karta používaná (napr. Click to Pay a zariadenie)
- Nastavenia – nastavujete spôsob potvrdzovania platieb kartou, či chcete povoliť alebo zakázať 3D Secure a viete si tu zobraziť ePIN. Vyberáte si takisto, či chcete dostať informáciu o kurze, ak dôjde ku konverziám medzi menami.
- Bezpečnosť – tu je možné zmeniť PIN ku karte (pozor, nie do aplikácie), nastavujete limity (denný, týždenný, detailný), blokujete určité typy transakcií (internetové, výbery z bankomatov aj s poplatkom prevádzkovateľa, platby u obchodníkov, bezkontaktné, bez 3D Secure = bez overenia, MOTO platby, platby magnetickým prúžkom a tak ďalej), geoblokácie, blokácie obchodníka, dočasná / trvalá blokácia karty.
Moje Fio
Sekcia, ktorá obsahuje detailné nastavenia aplikácie, možnosť založiť si účet priamo z aplikácie a iné. V nastaveniach nájdete nasledujúce položky:
- Jazyk – angličtina, čeština, slovenčina,
- Vzhľad aplikácie – podľa systému, svetlý, tmavý,
- Vezpečnosť – biometria, autorizácia platieb a podpisovanie zmlúv, bezpečnostná analýza – aplikácie, ktoré sú neoverené, a to vrátane screen readera,
- Smartbanking – O aplikácii a deaktivovať Smartbanking – po poklepaní sa zariadenie odpáruje od vášho účtu.
Ďalej (už mimo nastavení) nájdete Notifikácie. Tu ich však nemôžete nastavovať, len vidíte ich prehľad a viete ich odstraňovať.
V časti Zmluvy a dokumenty sa nachádzajú elektronicky uzatvorené zmluvy (napríklad, ak si založíte účet cez aplikáciu, alebo uzavriete zmluvu o obchodovaní s cennými papiermi).
Sekcia Osobné údaje obsahuje vašu trvalú adresu, e-mail a telefón, pričom ich viete meniť a pridávať nové telefónne čísla, e-mailové adresy alebo korešpondenčné adresy. Môžete tiež zmeniť vašu preferovanú pobočku Fio banky.
Po poklepaní na Nový produkt vám aplikácia umožní založiť bežný účet, sporiaci účet, termínovaný vklad, vyžiadať si novú platobnú kartu k účtu, požiadať o úver, alebo založiť obchodný účet pre investovanie.
Nový účet
Pozriem sa podrobnejšie na to, ako a či je vôbec možné založiť si účet vo Fio banke aj bez zrakovej kontroly.
- Po poklepaní na Bežný účet v prvom kroku dostanete krátke informácie o tom, čo všetko máte na účte zadarmo. Stačí poklepať na tlačidlo Pokračovať v spodnej časti obrazovky.
- V druhom kroku vyberáte menu – poklepete na editačné pole (dosť nezvyčajné, pretože sa tvári ako bežné) a otvorí sa zoznam. Švihaním a poklepaním zvolíte tú, ktorú najbežnejšie používate. Ďalej na tejto obrazovke nájdete aj to, ako budú pripisované úroky (nebudú, pretože sú 0,0 nič). Poklepete na Pokračovať.
- V treťom kroku pomenujete účet a poklepete na Založiť účet.
- Ďalej je potrebné akciu potvrdiť svojím PIN kódom do aplikácie (nie ku karte).
- Následne už len poklepete na Hotovo a účet je vytvorený.
- Zrejme bude nasledovať podpis fyzickej zmluvy u kuriéra, aj keď sa mi to nezdá, pretože po chvíli sa mi objavil nový účet v aplikácii. Avšak takisto mi prišla správa o tom, že bol pokyn neoverený a akcia nezrealizovaná. Tak uvidím a dám vedieť.
platba
K platbe sa viete dostať buď z karty Nástenka, kde máte nastavené vami najpoužívanejšie typy, alebo poklepaním na rovnomenné tlačidlo na záložke Účty. Tu sa ale otvorí kompletná ponuka všetkých spôsobov, ktorými môžete platiť.
- QR platba – pomocou zadného fotoaparátu načítate platobné údaje z QR kódu.
- Medzi vlastnými účtami – ak máte účtov viac, môžete medzi nimi posielať peniaze.
- Tuzemská – v rámci Slovenska a čiastočne aj celej eurozóny.,
- Šablóny – väčšinou sa táto položka nazýva Platobní partneri. V každom prípade si viete platbu pridať do šablón a uľahčiť si budúce platby.
- Zaplať mi – vygeneruje QR s vašimi platobnými údajmi.
- Načítať zloženku – môžete načítať údaje zo šeku. Avšak toto je pre nás neprístupné, pretože musíme vyfotiť jeho konkrétnu časť a bez zraku je veľmi nízka pravdepodobnosť, že sa trafíme.
- Prevod v rámci Fio banky – formulár podobný tuzemskej platbe, len nezadávate meno príjemcu.
- Europlatba – do ďalších krajín eurozóny (zadarmo).
- Platba do ČR (zadarmo).
- Dobitie kreditu – O2, T-Mobile a ich virtuálni operátori. Neskúšala som, či je možné dobíjať z Fio banky kredit aj u slovenských operátorov.
Každá platba je len formulár, ktorý sa trošku líši typom zadávaných údajov.
- Tuzemská platba – v mojom prípade vlastne platba v eurách – do formulára zvrchu zadávate nasledujúce údaje: IBAN, čiastka, dátum platby (Ku dňu), typ platby (štandardná, po poklepaní môžete zmeniť na okamžitá), Meno príjemcu, Poznámka pre mňa (toto sa zobrazí len vám), Správa pre príjemcu. Poklepaním na tlačidlo Ďalšie parametre môžete doplniť údaje ako: Referencia platiteľa, Variabilný, Špecifický a Konštantný symbol. Transakciu potvrdíte tlačidlom Odoslať, ale je potrebné ju ešte overiť podľa vami zvoleného spôsobu buď PIN kódom do aplikácie, alebo odtlačkom prsta.
- Platba do ČR – Na účet (musíte mať číslo v tvare predčíslie / číslo / kód banky), Kód banky, čiastka, Ku dňu, Poznámka pre mňa, Správa pre príjemcu, po poklepaní na Ďalšie parametre: Typ platby, Variabilný, špecifický, Konštantný symbol a Odoslať.
- Europlatba – IBAN, Čiastka, Ku dňu, Typ platby, Meno príjemcu, Ulica, Mesto, Krajina, Poznámka pre mňa, Správa pre príjemcu a ďalšie parametre: Referencia platiteľa, variabilný Špecifický a Konštantný symbol a Odoslať.
Záver
Fio banka a hlavne jej mobilná aplikácia ponúka až na drobnosti úplne prístupný spôsob, ako spravovať svoje financie v mobilnom telefóne. Experti hodnotia mobil banking ako bezpečnejší oproti internet bankingu, pretože mobil má väčšina ľudí oveľa lepšie zabezpečený ako počítač a nosíme ho stále pri sebe. V mnohých prípadoch je to aj oveľa rýchlejšie ako internetové bankovníctvo, pretože v aplikácii je omnoho menej rušivých a zbytočných prvkov.
Je možné, že pre slabozrakých ľudí bude aplikácia vyzerať už zastarane a neprehľadne, ale minimálne na jednom slabozrakom pokusnom králikovi sa potvrdilo, že to tak nemusí byť. A Fio banka ponúka účty zadarmo, preto spolu s prístupným prostredím vyzerá ako ideálna voľba pre ľudí so znevýhodnením. Nebojte sa, neplatia ma za reklamu.
Používate mobil banking? Ak áno, prečo a aký, ak nie, prečo? Dajte vedieť na Facebooku, do FB skupiny Technológie bez zraku, e-mailom, alebo do komentárov pod článkom.
PS: Podpora sa cení. Či už priama na účet, alebo cez provízne odkazy na Heuréku a Alzu, ktoré nájdete v článkoch s testovaným hardwarom, ale aj na hlavnej stránke pod rovnomenným nadpisom. Akýkoľvek produkt kúpite cez provízny odkaz, dostanem z toho malý bonus a vám sa cena nijako nezvýši. Ďakujem.