Qerko je služba, pomocou ktorej môžete v podporovaných podnikoch zaplatiť len nasnímaním QR kódu na stole. Do akej miery je aplikácia prístupná? Zaplatí pomocou nej aj používateľ čítača obrazovky?
Qerko a prístupnosť
Keďže aplikáciu testoval a aj stále testuje ppoužívateľ čítača obrazovky, služba je prístupná. Minimálne hlavnú funkciu – a to platbu nasnímaním QR kódu – zvládnete bez väčších problémov.
Jediné, s čím by ste mohli mať problém, je dostať sa švihaním pprsta z poslednej položky objednávky (Prepitné) na tlačidlo zaplatiť. Ja som ho musela hľadať skúmaním dotykom, čo nie je vždy pohodlné. Okrem toho chýbajú oštýlované ako nadpisy názvy záložiek či sekcií, inak som nezaznamenala žiadny významný problém.
Inštalácia a prvé spustenie
Aplikáciu stiahnete štandardne v Obchode Play, ak používate Android, a v App Store pre iPhony.
Qerko je zadarmo, takže vás pri inštalácii nič neprekvapí.
Po prvom spustení sa musíte do aplikácie prihlásiť. Môžete tak urobiť buď cez Google, alebo Facebook či e-mail. Kvôli bezpečnosti odporúčam zvoliť, samozrejme, e-mail.
Aby ste mohli platiť, je potrebné povoliť fotiť a nahrávať video. Ak máte záujem, môžete Qerku takisto udeliť súhlas so zasielaním upozornení.
Prostredie aplikácie
Qerko sa skladá z troch záložiek alebo kariet, medzi ktorými sa prepínate v spodnej časti obrazovky.
Kam zájsť
Na tejto záložke nájdete všetky reštaurácie a podniky, ktoré platbu prostredníctvom QR kódu podporujú. Pri prvom spustení povolíte mobilu prístup k polohe, inak nemá ako zariadenia vyhľadať.
Vo vrchnej časti displeja sa nachádza mapa a pod ňou pod textom „Kde zaplatím Qerkom“ podniky od najbližšieho po najvzdialenejší. Je škoda, že tento text nie je oštýlovaný ako nadpis.
Detail reštaurácie
Ak si chcete pozrieť otváracie hodiny, adresu, menu a podobne, stačí poklepať na jej názov a otvorí sa jej detail. Ten je zložený tiež z troch záložiek:
- Prehľad – tu vidíte vyššie spomenuté údaje – otváracie hodiny, adresu, možnosť nechať sa navigovať a kontaktné informácie – telefón a web. Niektoré podniky sem napríklad umiestnia aj menu.
- Poukazy – v záložke nájdete poukážky, pokiaľ ich pre návštevníkov reštaurácia ponúka. Nepodarilo sa mi presne zistiť, o čo ide, ale predpokladám, že je to niečo ako kupóny v McDonalde.
- Informácie – len zopakované kontaktné údaje z karty Prehľad.
Platba
Je najdôležitejšia karta z celej aplikácie. Ak na ňu poklepete, otvorí sa priamo fotoaparát, ktorým naskenujete QR kód a môžete platiť. A ako to funguje?
- Naskenujete QR kód pomocou zadnej kamery mobilu. Ak je akcia úspešná, telefón zavibruje.
- Zobrazí sa zoznam položiek, ktoré ste si objednaliza celý stôl vo forme názov – cena. Ak si napríklad dáte dvaja malé pivo, nájdete ho v zozname dvakrát.
- Poklepaním na položku ju priradíte k svojmu účtu. Ak chcete platiť za celý stôl, poklepete na Vybrať / Zvoliť všetko.
- Poslednou položkou objednávky je Prepitné. Predvolene je nastavené na 10 % z konečnej ceny tak, ako je správne podľa etikety. Ak položku otvoríte, môžete vybrať aj vlastnú sumu, prípadne nedať nič.
- Skúmaním prsta nájdete a poklepaním aktivujete tlačidlo Zaplatiť a sumu.
- Vyberiete spôsob platby. Ja som mala tým, že som sa prihlásila cez Google, priamo k dispozícii Google Pay. Inak je možné do aplikácie pridať aj platobnú kartu alebo stravenky vo forme karty cez záložku Profil > Platobné metódy > Pridať platobnú metódu. Znova je škoda, že tieto prvky nie sú z hľadiska čítača obrazovky ani tlačidlá, ani odkazy.
- Následne už podľa zvolenej platobnej metódy platbu dokončíte. Ak sa všetko podarí, Qerko vám dá vedieť, že je objednávka za stôl zaplatená a obsluha o tom vie.
Na e-mailovú adresu vám príde príjmový doklad vo veľmi prístupnej forme a prehľad účtov nájdete aj na karte Profil > Účty.
Profil
Vo vrchnej časti vidíte rôzne prehľady, ako je Vernostný program, Účty, Objednávky so sebou.
V sekcii Nastavenia, ktorá takisto nie je oštýlovaná ako nadpis, máte zasa možnosť upravovať svoj profil, pridávať už spomenuté platobné metódy či vybrať jazyk.
Záver
Poviem priamo a úprimne, že je škoda, že podnikov, ktoré Qerko podporujú, nie je oveľa viac. Funguje totiž naozaj dobre a samotná aplikácia je takmer úplne prístupná. Neviem ju posúdiť z hľadiska slabozrakého používateľa a používateľa VoiceOvera na iPhonoch, no pre nevidiacich zákazníkov s Androidom to je veľmi ľahká a priamočiara cesta, ako zaplatiť.
Škoda len, že podniky nemajú nejakú podobnú metódu aj na objednávanie. Po skúsenosti z McDonaldu, kde zaviedli samoobslužné kiosky, by som to rozhodne uvítala.
Ak sa chcete niečo spýtať, píšte na Facebooku, Twitteri, e-mailom alebo do komentárov pod článkom.