Packeta je aplikácia rovnomennej kuriérskej spoločnosti ešte nedávno známej ako Zásielkovňa. Umožňuje sledovanie a odosielanie zásielok touto spoločnosťou. Ako je na tom s prístupnosťou, na to sa pozriem v tomto článku.
Pripomínam, že popis, prístupnosť a komfort pri práci s aplikáciou sa vzťahujú na mobilné telefóny s Androidom.
Stiahnutie, inštalácia a prvé spustenie
Packetu stiahnete štandardne z Obchodu Play alebo App Storu. Po prvom spustení sa ocitnete na úvodnej obrazovke s podmienkami používania. Tie je potrebné odsúhlasiť tlačidlom „Súhlasím a pokračovať“.
V druhom kroku aplikácia vyzve na zadanie vášho telefónneho čísla. To je nevyhnutné pre spárovanie vašich zásielok. Stačí ho zadať vo formáte 09xx-xxx-xxx. Nemusíte ho nijako potvrdzovať, ak je číslo zadané v správnom formáte, k ďalšiemu kroku sa dostanete automaticky.
Nasleduje verifikácia šesťmiestnym kódom, ktorý dostanete v SMS správe. Ani ten nemusíte potvrdzovať žiadnym tlačidlom. Jeho zadaním je registrácia hotová a dostávate sa do prostredia aplikácie.
Prostredie Packety
Je v slovenčine a je rozdelené na 4 záložky, medzi ktorými sa prepínate v spodnej časti displeja. Sú to:
Domov
Ihneď po prvom spustení tu po najnovšej aktualizácii nájdete niekoľko úvodných informácií. Napríklad, že spoločnosť umožňuje platiť už aj pomocou Google Pay. Tiež z úvodnej obrazovky môžete odoslať alebo vrátiť zásielku. Tu sa z môjho pohľadu zhoršila prístupnosť, a to ako pre používateľov čítača obrazovky, tak aj zväčšovacieho softwaru. Na pozadí tlačidiel je totižto obrázok, s ktorým podľa mňa tlačidlá splývajú. Ak budete švihať prstom, narazíte aj na najbližšie výdajné miesto, promo banner a tiež na tipy a triky.
V hornej časti displeja je ešte tlačidlo Notification center. Po jeho potvrdení uvidíte oznámenia aplikácie a cez tlačidlo Nastavenie notifikácií môžete ovplyvniť to, aký druh oznámení chcete od Packety dostávať:
- Transakčná notifikácia – sledovanie pohybu a zmien vašich odosielaných alebo doručovaných zásielok.
- Upozornenie na zmeny – otváracie hodiny pobočiek či prepravy.
Zásielky
Na tejto karte nájdete prehľad doručovaných zásielok. Po prvom spustení je, samozrejme, prázdna. Švihaním prsta môžete vyhľadať neoznačené tlačidlo, čo je prvý nedostatok v prístupnosti. Ak naň poklepete, objavia sa ďalšie 3 možnosti: Archív zásielok, Vrátiť zásielku a Odoslať zásielku. Tieto prvky tiež nemajú žiadny príznak. Neviete tak, či ide o tlačidlo, odkaz a podobne. Nie je preto zrejmé, či je možné prostredníctvom nich vykonať nejakú akciu.
V archíve uvidíte staršie doručené zásielky. Po poklepaní na Vrátiť zásielku vám Packeta umožní odoslať balík späť do e-shopu, pokiaľ máte takzvaný „vratkový čiarový kód“. Ten zadáte do jediného editačného poľa a potvrdíte tlačidlom v pravom dolnom rohu displeja nad tlačidlom Späť. Toto tlačidlo nie je preložené do slovenčiny a má označenie „Package return“. Neviem, ako je to v českom jazyku.
Pobočky
Na to, aby sa vám zobrazili pobočky Zásielkovne, teda vlastne Packety, je potrebné povoliť aplikácii prístup k polohe. V Androide 12 si môžete vybrať, či to bude presná poloha alebo len približná. Pokiaľ si dávate posielať balíky do takzvaných Z-Boxov, odporúčam povoliť presnú polohu.
Ďalej môžete určiť, či bude mať aplikácia prístup k polohe pri každom použití, alebo iba jednorazovo, prípadne jej prístup úplne zakážete.
V hornej časti displeja uvidíte Google mapu a pod ňou vyhľadávacie pole, do ktorého zadávate adresu či názov pobočky. Pokiaľ potrebujete vyhľadať pobočky podľa istého parametra, môžete použiť filtrovanie a začiarknuť príslušné začiarkavacie pole. K dispozícii sú nasledujúce filtre: platba kartou, zásielky do 10 kg, bezbariérový prístup a podacie miesto.
Pod vyhľadávacím poľom sú vypísané najbližšie pobočky vzhľadom na vašu polohu od najbližšej po najvzdialenejšiu.
Po poklepaní na pobočku sa dostanete do jej detailov. Môžete si prezrieť názov, adresu, alebo sa nechať k pobočke navigovať. Takisto hmotnosť a veľkosť zásielky, typ platieb, či je pobočka výdajné alebo podacie miesto a či vybavuje reklamácie. Dozviete sa tu otváracie hodiny, možnosť parkovania a spojenie prostredníctvom MHD. Všetky informácie sú prehľadné a prístupné.
Profil
V profile nájdete svoje meno a zaregistrované telefónne číslo. Pod nimi sú rôzne kategórie nastavení označené ako tlačidlá:
- Archív zásielok – nájdete tu duplicitne už doručené zásielky.
- Osobné údaje – celé meno, telefónne číslo, e-mail boli v mojom prípade predvyplnené a viete sem uložiť adresu vás ako odosielateľa. Zjednoduší to proces odosielania zásielky cez Packetu. Editačné polia sú korektne popísané a prístupné s čítačom obrazovky. Po zadaní všetkých údajov zmeny potvrdíte tlačidlom Uložiť.
- Bankové účty – sem môžete vyplniť číslo bankového účtu, pokiaľ človek, ktorému odosielate zásielku, bude platiť na dobierku. Ak chcete pridať účet, poklepete na rovnomenné tlačidlo. Do prvého editačného poľa zadáte krajinu a menu. Cez začiarkavacie pole aktivujete ponuku štátov, z ktorých si vyberiete švihaním prsta a poklepaním na zvolenú krajinu. Do druhého editačného poľa zadáte účet v tvare podľa toho, akú ste si zvolili krajinu. Zmeny uložíte potvrdením tlačidla „Uložiť zmeny“.
- Cenník – táto položka je kompletne neprístupná. Ide zrejme o cenník ponúkaných služieb Packety, ale keďže som sa po poklepaní na tlačidlo nedočkala odozvy čítača, neviem, o čo ide.
- Obchodné podmienky – tá istá situácia – zrejme ide o sken, ale neviem to zodpovedne potvrdiť.
- Kontakt – tu pomocou tlačidiel Zavolať alebo E-mail viete kontaktovať podporu kuriérskej spoločnosti.
- Odhlásiť – odoberiete z aplikácie vaše telefónne číslo.
Odosielame zásielku
Pre odoslanie zásielky poklepete priamo na karte Domov na tlačidlo „Odoslať zásielku“. Dostanete sa na obrazovku s parametrami zásielky, kde vypĺňate:
- Odosielam z krajiny a doručenie do krajiny – z rozbaľovacích rámikov vyberáte krajinu odoslania a krajinu doručenia. Rozbalíte ho poklepaním a krajinu si vyberiete takisto švihaním prsta a poklepaním. Od toho sa odvíja aj cena prepravy.
- Typ služby – zvolíte, o aký typ zásielky ide. Predvolená je štandardná zásielka. Iný typ sa mi nepodarilo vybrať. Akciu potvrdíte tlačidlom s nepreloženým názvom. Nájdete ho vpravo dolu nad tlačidlom Späť.
- Komu – vpíšete osobné údaje adresáta – meno a priezvisko, telefónne číslo, e-mail a potvrdíte tlačidlo „Package Send“.
- Spôsob doručenia – vyberiete buď výdajné miesto, alebo na adresu, čo je, samozrejme, drahšie. Po poklepaní na prvok „Na adresu“ zadáte adresu v platnom formáte a poklepete na tlačidlo „Package Send“.
- Služby – volíte, či adresát platí na dobierku, za čo si Packeta účtuje dodatočný poplatok. Prípadne, ak máte, zadáte sem promo kód. Ak máte všetko hotové, potvrdíte opäť tlačidlo „Package Send Services“.
- Na poslednej obrazovke skontrolujete parametre zásielky, adresu a všetky náležitosti. Ak je všetko v poriadku, potvrdíte tlačidlo „Zaplatiť a odoslať“.
Nevýhodou je, že kuriér si pre zásielku nepríde. Je potrebné ju odniesť na podacie miesto Packety.
Záver
Aplikáciu som si stiahla kvôli tomu, aby som mala prehľad o doručovanej zásielke z Českej republiky. Po celý čas doručovania sa mi v aplikácii neobjavila. Neprišla som na to, prečo sa to stalo. Pritom som sa registrovala s telefónnym číslom, ktoré som zadala odosielateľovi.
V prístupnosti má Packeta ešte čo doháňať, ale nedá sa povedať, že by bola úplne neprístupná. Dá sa použiť aj napriek niekoľkým neoznačeným a nepreloženým tlačidlám. Preto ak odosielate, alebo si nechávate doručovať zásielky cez Packetu, aplikácia môže byť užitočným nástrojom, ako mať o svojich zásielkach prehľad.
Ak sa chcete niečo spýtať, píšte na Facebooku, Twitteri, prípadne do komentárov pod článkom alebo e-mailom. Chcete byť raz do mesiaca informovaní, čo sa deje vo svete prístupnosti? Prihláste sa na odber newslettera.
3 odpovede na “Packeta – sledujte pohyb vašej zásielky”
Ahoj,
Mala si možnosť vyskúšať preberanie zásielky cez samoobslužný zbox? https://www.packeta.sk/zbox
Ahoj, zatiaľ nie, ale chystám sa, keď k tomu bude príležitosť.
Děkuji za podrobný popis a otestování aplikace.