Kategórie
Úvahy / zamyslenia

Od nápadu po zverejnenie – ako vzniká obsah na Technológiách bez zraku?

Ako vznikajú články na Technológiách? Ako zbieram nápady, v čom tvorím, kde publikujem? Poďte so mnou nazrieť do zákulisia mojej tvorby.

Nápady nechodia samy od seba

Väčšia časť mojich prvých článkov vznikala najmä pre mňa. Písala som si návody, aby som sa v prípade nového mobilu alebo počítača mohla dostať k tomu, ako to či ono nastaviť a sprevádzkovať.

Doteraz recenzujem hlavne hardware a software, ktorý sama používam, alebo by som používať chcela. Nekývla by som na spoluprácu s niekým, čie produkty by boli pre mňa a tým aj pre vás nepoužiteľné.

Nápady zbieram od vás buď z facebookovej skupiny Technológie bez zraku a iných skupín, konferencií, alebo reakcií na newsletter. Druhým zdrojom je internet a rôzne zahraničné weby s recenziami prístupných aplikácií alebo produktov, prípadne bežné technologické weby či youtuberi. Zapisujem si ich do aplikácie Microsoft To Do. V súčasnosti tam mám 28 nápadov na články. Nie všetky sú publikovateľné do týždňa, niektoré si vyžadujú kvalitné ozdrojovanie (najmä tie v kategórii Prístupnosť).

Najprv dôkladné testovanie

Prístupnosť testovaných aplikácií alebo hardwaru je na prvom mieste. Preto pred recenzovaním všetko dôkladne testujem. Aby mojím testovaním prešli, musia byť:

  • Prístupné tak, aby splnili účel, na ktorý boli navrhnuté. Ak napríklad testujem aplikáciu mobil bankingu a neviem prostredníctvom nej poslať peniaze alebo vykonať ostatné úkony, ktoré zvláda bežná verejnosť, aplikácia skrátka neprešla.
  • Natoľko zaujímavé, aby sme ich kúsili používať aj napriek miernej neprístupnosti. Stále však musíme byť schopní dokončiť to, čo sme začali. To znamená, že ak má appka, program, web alebo produkt prvok, ktorý nie je bez zraku nijako ovládnuteľný a bráni dokončeniu úlohy, nedostane sa do môjho výberu. Keď tak len ako odstrašujúci príklad.

Toto testovanie zväčša nejaký čas trvá. Nedá sa to vyčísliť, pretože každý produkt je inak ovládnuteľný, aplikácia viac či menej rozsiahla, weby sú jednoduché, ale aj zložité. Inak mi trvalo otestovať Be My Eyes na Windowse (4 klávesové skratky a pozrieť výstup) a inak nákup z Tesca alebo Google kalendár. Inak testujem klávesnicu či slúchadlá a úplne inak napríklad smart prsteň alebo hodinky. Niečo trvá zopár hodín, niečo aj týždeň či mesiac.

Píšem článok

Konečne prichádza fáza písania samotnej recenzie. To sa tiež nedá časovo odhadnúť. Niektoré články mi zaberú dve hodiny, niektoré 7 alebo 8. Pokiaľ je to odborný text do kategórie Prístupnosť, tomu sa, samozrejme, musím venovať ešte dôkladnejšie, aby som nepísala nezmysly.

Na písanie používam Notepad ++. Používala som kedysi Word, ale jeho formátovanie sa nedobre znáša s editorom vo WordPresse. Potom som prešla na Poznámkový blok, kde som texty napísala bez formátovania a všetko sformátovala až vo WP editore. Teraz teda píšem v Notepade ++ s tým, že celý článok formátujem v HTML. Skúšala som aj Markdown, ale bohužiaľ, nejdú tam správne naformátovať vnorené zoznamy, ktoré ja rada používam.

V priebehu písania do textu dopĺňam odkazy na aplikácie, svoje články, ktoré s témou súvisia, a v prípade hardwaru affiliate odkazy na Heureku a Alzu.

Nakoniec doplním formulár k newsletteru, reklamu na svoje vlastné služby a prípadne odkazy na súvisiace články.

Následne si to po sebe niekoľkokrát prečítam a nasleduje posledná fáza.

Článok ide do sveta

Texty publikujem na svojom vlastnom blogu Technológie bez zraku. Ten beží na WordPresse kvôli prístupnosti administračného rozhrania. Spravujem ho sama až na veľmi komplikované situácie (ako napríklad výpadok hostingu, vypršanie https certifikátu, vkladanie kódu Heureky priamo do kódu webu a podobne), s ktorými mi pomôže náš skvelý správca Peťo Vágner.

Používam HTML editor.

Čo zahŕňa publikácia článku?

Najprv, samozrejme, musím vložiť samotný text článku. Následne vyberiem kategóriu, do ktorej patrí, a dátum a čas zverejnenia.

Ďalej cez SEO doplnok nastavím hlavnú kľúčovú frázu a skopírujem úvodný perex k textu. Na základe toho dostanem vyhodnotenie, či je SEO v poriadku, alebo nie je. Môžem ešte skontrolovať čitateľnosť (pre mňa je kľúčové najmä to, koľko percent viet je v trpnom rode).

Pred publikáciou si nechám zobraziť náhľad článku a dodatočne opravím chyby v kóde alebo texte. Aj tak mi však takmer vždy niečo unikne. 🙂

Znova skontrolujem kategóriu a dátum publikovania a článok buď tlačidlom Naplánovať, alebo Publikovať zverejním.

Koniec?

Určite nie. Pred zverejnením alebo tesne po ňom zapíšem metadáta k článku do môjho publikačného plánu. Je to tabuľka v Exceli so stĺpcami: poradové číslo kvôli štatistike, názov, autor, dátum zverejnenia, kategória, dátum aktualizácie a stav. V tomto stĺpci mám podmenu, z ktorého môžem vybrať položky ako v príprave, naplánované, publikované, aktualizované a vymazané.

Ako si môžete všimnúť, články nenechávam žiť svojím životom, ale venujem sa im aj po zverejnení. Ak zistím, že do aplikácie niečo pribudlo, alebo som sa pomýlila v svojich zisteniach, prípadne sa niečo zmenilo, zhoršila či zlepšila sa prístupnosť, autor aplikáciu, program či web preložil, články postupne aktualizujem.

Ak stratia svoju platnosť (napríklad aplikácia skončila), tak ich bez milosti vymažem.

Okrem toho píšem newsletter Zo sveta prístupnosti. Áno, teraz strašne meškám, ale viete, je leto. A spravujem facebookovú skupinu a stránku Technológie bez zraku. To si tiež vyžaduje nejakú tú snahu.

Ako podporiť moju tvorbu?

Už dávno nerobím články len sama pre seba. Snažím sa nadväzovať zmysluplné spolupráce, vyhľadávať aplikácie, ktoré by mohli byť pre nás všetkých zaujímavé alebo užitočné, udržiavať blog aktuálny. Ak ste sa dočítali až sem, vidíte, že to nie je zábavka na 2 hodinky mesačne, ale takmer plnohodnotná práca.

V súčasnosti ma môžete podporiť niekoľkými spôsobmi:

  • Nákupom hocijakých produktov cez provízne odkazy na Alza.sk alebo Alza.cz,
  • Vyhľadávaním, prekliknutím sa do obchodov a nákupom cez Heureka.sk alebo Heureka.cz,
  • Prípadne priamo na účet SK4283300000002202767778.

2 odpovede na “Od nápadu po zverejnenie – ako vzniká obsah na Technológiách bez zraku?”

Ahoj, díky za další vhled do toho že tvorba není tak jednoduchá jak to vypadá.👏
To že newsletter mešká ničemu nevadí, jsou prázdniny a je potřeba odpočívat.🍀

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.